Bieloruské Automobilové závody (odtiaľ skratka BelAZ) si k svojim 65. narodeninám nadelili darček, ktorý by ste do krabice s červenou stužkou len tak nezabalili. Tou nádielkou bol samozrejme najväčší nákladný automobil na svete s typovým označením 75710. Od tej doby pár rokov síce už uplynulo, ale spomínaný titul ostal neprekonaný a ťažko povedať, či sa tento bieloruský rekord pokúsi ešte niekto niekedy prekonať. 

Len samotná prevádzková hmotnosť tohto mechanického obra je 360 tisíc kilogramov, a takto naprázdno si to vďaka šiestim pohonným jednotkám dokáže valiť maximálnou rýchlosťou 64 kilometrov za hodinu. A verte tomu, že by ste mu v tej chvíli nechceli skrížiť cestu v žiadnom aute.

Najväčšie auto na svete

S „plnou poľnou“ náš BelAZ atakuje hranicu 810 tisíc kilogramov, inak povedané, hravo odvezie viac než sám váži. Ohromujúce pri tom je, že aj s touto váhou na hrbe dokáže odklusať rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Áno, neuveriteľných 450 ton nákladu na jednom aute. To je viac ako jedenásť plne naložených kamiónov v Európe alebo dva v Číne. Celková dĺžka 20,6 metra síce pre človeka, ktorý jazdil s „nadrozmerkou“, nie je žiadnym prekvapením. Ale šoférovať vozidlo s výškou skoro 8,2 metra a šírkou skoro 9,9 metra musí byť zážitok na celý život.

Najväčšie auto na svete

Vysavač pod kapotou nehľadajte

Adekvátnu dynamiku dodávajú tomuto paneláku na kolesách v prvom rade dva preplňované nemecké šestnásťvalcové vznetové motory MTU DD 16V4000 s priamym vstrekom paliva. Každý z nich má objem 65 litrov, výkon 2332 koní pri 1900 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 9313 newtonmetrov pri 1500 ot./min. 

Vzhľad a útroby chladiaceho systému s objemom 1380 litrov si vie predstaviť len málo ľudí. Tu keď tečie chladič, môžete hovoriť o malom súkromnom vodopáde. Ale ani výmena oleja nebude zanedbateľnou položkou, celkovo sa ho o mazanie oboch motorov stará 450 litrov. So spotrebou približne 770 litrov nafty na hodinu prevádzky pri predchádzajúcich údajoch asi nikoho nezaskočíme, a tým pádom asi ani nádržami na 5600 litrov nafty, ktoré tým pádom vydržia asi na sedem a pol hodiny prevádky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dieselovo-elektrický pohon pripomína lokomotívy

Vyššie spomínanými vznetovými motormi V16 každopádne pohon bieloruského obra nekončí. Dieselové agregáty totiž nepoháňajú obe nápravy priamo, ale prostredníctvom slušnej mobilnej elektrárne. Tým chceme povedať, že 4664 koní a 18 626 newtonmetrov oboch dieselov sa prenáša na generátory s celkovým výkonom 4635 koní.

Z nich vyrobená elektrická energia následne prúdi na štyri samostatné trakčné motory, pričom každý z nich má 1200 kW. O pohon každého kolesa s dvojmontážou sa tým pádom stará 1632 koní a priamo na 63-palcových diskoch máme 6528 koní. Aký je krútiaci moment elektromotorov, to BelAZ neupresňuje, ale vieme, že sú integrované priamo do nábojov a ich silu naviac násobia redukčné prevodovky.

Kabína BelAZu je navrhnutá pre dvoch, k jej výbave patrí klimatizácia s viacnásobnou filtráciou, kamerový systém monitorujúci okolie a k šoférovaniu 75710 nepotrebujete žiadne zvláštne schopnosti. Dodnes najväčší automobil na svete bol navrhnutý tak, aby ho zvládol prakticky ktokoľvek. A cena? Oficiálne sa o nej nehovorí, ale podľa výbavy by sa mala pohybovať od 5 do 6,3 milióna eur.

Najväčšie auto na svete

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj a foto: BELAZ