Nazvať Liebherr LTM 11200-9.1 mechanickým obrom, môže na prvý pohľad vyznieť ako obyčajná novinárska floskula, keď sa ale hlbšie ponoríte do jeho technických detailov a prelúskate tabuľky s parametrami jeho výložníkov, balastných závaží, výkonu a celkových schopností, pochopíte, že toto označenie ani zďaleka nevystihuje skutočnosť.

S riadením všetkých náprav

Tento fascinujúci stroj je postavený na deväťnápravovom podvozku a „v plnej poľnej“ má dĺžku viac než 26 metrov. Aby sa mohol pohybovať po bežných cestách, pretože na to má homologizáciu, môže natáčať všetkých osemnásť kolies, ktoré vodič kvôli zjednodušeniu ovláda prostredníctvom piatich samostatných režimov riadenia. Niektoré módy dovolia natočiť všetky kolesá do jedného smeru, ďalšie pre zmenu natočia štyri zadné nápravy v protismere oproti piatim predným, výsledkom je každopádne „obratnosť“, ktorú by ste u takéhoto mastodonta asi nečakali.

kolesový žeriav

Liebherr LTM 11200-9.1

Jeho hlavnou pohonnou jednotkou je preplňovaný vidlicový osemvalec „z domácej záhradky“, ktorý má maximálny výkon 680 koní a krútiaci moment 3000 newtonmetrov. Motor je napojený na 12-stupňovú automatickú prevodovku ZF-TC-Tronic a tá prenáša silu agregátu na prvú, druhú, štvrtú a piatu nápravu. Keď už sme pri podvozku, za zmienku určite stojí tiež hydropneumatické odpruženie dovoľujúce znížiť svetlú výšku z nulového bodu o 175 mm alebo ju naopak zvýšiť o 125 mm.

Všetky kolesá sú vybavené vzduchom ovládanými kotúčovými brzdami, a kvôli odľahčeniu je tu okrem klasickej motorovej brzdy aj intardér, teda v prevodovke namontovaná hydrodynamická brzda, ktorá mení pohybovú energiu na teplo.

kolesový žeriav

LTM patriaci nemeckej firme Megalift Bremen

Pohyb samotnej konštrukcie výložníka s hydraulikou, navijakmi i kabínou zabezpečuje druhá pohonná jednotka. Opäť nesie logo Liebherr, v tomto prípade však ide o radový šesťvalec s výkonom 367 koní a krútiacim momentom 1720 newtonmetrov.

Celá táto zostava váži 76 ton, ak vyrazí na cestu naľahko bez teleskopických výložníkov, ktoré prepravujú sprievodné kamióny, pričom aj ten najľahší má 34 ton. Práve ten si môže Liebherr LTM 11200-9.1 odviezť aj sám a v takom prípade je jeho hmotnosť 108 ton. Ak budete chcieť dvíhať bremená do väčšej výšky, mali by ste so sebou zobrať jednak predĺžovacie ramená a samozrejme vybrať si tiež jeden z niekoľkých dostupných výložníkov, pričom ich váha sa pohybuje od 52 do 100 ton a ich prepravu opäť zabezpečujú ťahače s návesmi.

Úžasné na tom je, že samotný Liebherr sa dokáže navzdory svojim rozmerom a pohotovostnej hmotnosti pohybovať po cestách rýchlosťou až 75 kilometrov za hodinu. Akú má pri tom spotrebu, výrobca z pochopiteľných dôvodov neuvádza, niečo ale naznačujú jeho palivové nádrže s objemom 600 litrov, pričom ďalšiu 300-litrovú nádrž má k dispozícii druhý agregát.

kolesový žeriav

Podľa použitého teleskopického výložníka sa pohybuje tiež výška, do ktorej tento žeriav dosiahne. So základným štvordielnym s označením T3 je to 55 metrov, s najdlhším osemdielnym T7 je to potom až 100 metrov. V tejto chvíli je však Liebherr zhruba v polovici svojich možností, pokiaľ ide o výšku. S pomocou rôznych nástavcov môžete jeho špičku dostať do výšky až 190 metrov, zatiaľ čo hák bude 188 metrov vysoko.

Ešte komplikovanejšie to začne byť vo chvíli, keď budete chcieť vypočítať, do akej výšky dostanete bremeno s konkrétnou hmotnosťou pri zohľadnení náklonu výložníka, respektíve vzdialenosti nákladu od osi otáčania. Je to hotová veda (teda skôr fyzika), každopádne obsluha má k dispozícii pomerne prehľadné tabuľky, ktoré povedia viac.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Spomínaných 1200 ton tento stroj skutočne zvládne, nečakajte ale, že ich dostanete do výšky 190 metrov alebo na vzdialenosť 136 metrov, čo je maximum, kam rameno dosiahne v horizontálnom smere. To maximum sa dá dostať do výšky nanajvýš 31 metrov a bremeno nesmie byť od osi otáčania vzdialené viac než 2,5 metra. Predĺžte toto rameno na osem metrov a maximálna váha nákladu môže byť „len“ 343 ton.

Dešpekt každopádne nie je na mieste. Toto je jednoducho najlepší, najsilnejší a najvýkonnejší mobilný žeriav na svete a zvláda veci, ktoré si bežný smrteľník ani nedokáže predstaviť. Aj preto je používaný pri stavbách tých najväčších veterných turbín na svete, a to okrem iného znamená, že Liebherr LTM 11200-9.1 môže jazdiť i pracovať v teréne.