Uznávame, že svet dvoch kolies s tým úžitkovým, plným ťažkých kamiónov, veľa spoločného nemá. V tomto prípade však urobíme malú výnimku, okrúhle narodeniny totiž oslavuje motorka, ktorú má dodnes určite v pamäti nejeden majiteľ úspešnej špedičnej spoločnosti. Práve tohtoročný oslávenec získal povesť motocykla tých najúspešnejších v biznise diaľkovej prepravy. Koľko je na tomto tvrdení skutočnej pravdy, dnes už asi nikto nevie, faktom však je, že v roku 1983 predstavovalo BMW K 100 ukážku možností nemeckého motocyklového priemyslu a najmä dôkaz, že Japonci nie sú v jednej stope neporaziteľní.

Naše ihrisko si nedáme

Hlavným popudom vzniku BMW K 100 bola silnejúca konkurencia z Japonska, ktorá hrala na ihrisku viacvalcových motoriek prvé husle. A to nechceli v BMW nechať len tak. Do konštrukcie novinky preto vložili enormné úsilie, čoho výsledkom bola pokroková motorka s celohliníkovým, pozdĺžne uloženým ležatým radovým štvorvalcom (s klasickým, vzduchom chladeným boxerom sa totiž, pri splnení emisných limitov, nedarilo dosiahnuť potrebný litrový výkon 60 kW/82 k). Ležatý štvorvalec navyše držal ťažisko motorky príjemne nízko a umožňoval dobrý prístup pri servise. Celok aj s prevodovkou vážil len 76,5 kg (celá motorka mala pohotovostnú hmotnosť 239 kg), používal dvojventilovú techniku a z objemu 0,987 l dosahoval 66 k/90 k, max. krútiaci moment 86 Nm a základnú verziu rozbehol na 215 km/h (verzia K 100 RS dosahovala dokonca až 220 km/h). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4 sekundy bolo v roku 1983 ako z ríše snov. Slušná bola aj spotreba, pri športovej verzii RS to bolo pri tempe 90 km/h len 4,3 l/100 km, vďaka čomu zabezpečovala aj 22 litrová hliníková nádrž potrebný akčný rádius. Všetky tieto parametre stačili na to, aby BMW K 100 ukázalo väčšine Japoncov chrbát a v roku 1983 získalo titul Motocykel roka.

To je on! Ležatý štvorvalec, ktorý mal v prvej polovici 80. rokov konkurencii z Japonska zakrútiť krkom.

Najvyššia liga

BMW K 100 okamžite zapadol do kategórie „supermotoriek“, kde sa prezentoval výnimočnosťou po stránke použitých technológií, konštrukcie, jazdných výkonov, ale aj ceny. Skrátka, K 100 nebolo pre každého. Možno aj preto sa veľmi rýchlo etablovalo ako symbol úspešných ľudí. A hoci to nie je dôležitý parameter, nesporne aj to prispelo k výnimočnému charakteru tohto modelu, ktorý dnes oslavuje 40 rokov a patrí medzi vyhľadávané motocykle s veľkým zberateľským potenciálom. 

Kapotáž verzií RS (športová) a RT (turistická) chránila jazdcov pred nepohodou, zlepšovala aerodynamiku a zvyšovala prítlak na predné koleso.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: BMW Group