Prepravu viacerých ľudí ťažkým terénom môžeme riešiť niekoľkými spôsobmi. Tým najčastejším je „obytná“ nadstavba na klasické nákladné auto, teda riešenie, ktorým sa aj u nás bežne vozili napríklad lesní pracovníci po lesných cestách na svoje pracoviská. Niektorí výrobcovia však siahli po integrovaných nadstavbách, ktoré pôsobili ako súčasť karosérie aj s kabínou. Stále však šlo o tradičné nákladné auto s patrične upravenou zadnou časťou. Existujú však aj plnohodnotné autobusy na terénnom podvozku poskytujúce výrazne väčší komfort svojej jednopriestorovej karosérie.
Jednou z možností prepravy ľudí ťažkým terénom sú aj nadstavby na bežné nákladné autá.
Autobus roka
Príkladom terénneho autobusu je aj Kamaz-6250 4x4. Má panelovú karosériu s integrovaným oceľovým rámom a prednou časťou dizajnovo zhodnou s aktuálnymi ťahačmi K5 tejto ruskej značky. Autobus stojí na podvozku Kamaz-43502 s pohonom 4x4, jeho prepĺňaný naftový motor má výkon 213 kW/290 k (automobilka však ponúka aj verzie na CNG alebo LNG) a ako prevodovka slúži šesťstupňový automat. Kým predná náprava používa klasické listové pruženie, zadná pruží na štyroch pneumatických mechoch umožňujúcich zmenu svetlej výšky. Autobus pre 32 cestujúcich (alebo 23 cestujúcich + náklad) vzniká na objednávku ťažobných spoločností a v Rusku zaujal tak, že ho vyhlásili za najlepšie úžitkové auto roku 2023.
Potrebnú priechodnosť ťažkým terénom zvyšuje pohon 4x4 s uzávierkami a terénnmi pneumatikami.
zdroj: Kamaz