2/3 zámorského tovaru v auguste 2021 meškalo
Dánska spoločnosť Sea-Intelligence zverejnila odhad, že v auguste tohto roka až dve tretiny celosvetových námorných dodávok tovarov dorazili neskoro. Ide o nemilý rekord. Zároveň s tým bolo uvedené, že oneskorenie predstavovalo v priemere 7,6 dňa. To tu tiež ešte nebolo. Aby toho nebolo málo, zvýšili sa aj sadzby za prepravu kontajnera po mori z Ázie do severnej Európy a to 6-násobne v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Aj železnice, ktoré sú roky budované a pomaly ale isto sa dostávajú bez prekladania do „srdca Európy“, zaznamenali spomalenia. Súvislosť môžeme hľadať s množstvom prípadov COVID pacientov v severozápadnom čínskom regióne Sin-ťiang a zároveň v susednom Poľsku, kde prebiehajú práce na trati kadiaľ prechádza väčšina nákladných vlakov do západnej Európy. Preprava po železnici z Číny sa natiahla o viac než týždeň.
Ak sa pozrieme na leteckú dopravu, ktorá bola vždy najdrahšia a využíva sa predovšetkým na drobnejší a hodnotnejší tovar, jej sadzby medziročne vzrástli o 50 % (podľa indexu Baltic Exchange sú priemerné čisté náklady na úrovni 42,42 jüanov = 6,63 USD za kilogram, čo je pokles z maximálne zaznamenanej hodnoty 48,31 dosiahnutej začiatkom mesiaca október).
Kamiónová doprava sa teda tento rok stáva reálnou a svojim spôsobom šťastnou alternatívou pre európskych dovozcov, ktorí zúfalo hľadajú možnosti dovozu tovarov. Podľa dostupných informácií aj u nás známa a pôsobiaca spoločnosť DHL v súčasnosti posiela na trasu Čína – EÚ údajne 30 až 50 nákladných vozidiel týždenne a verte tomu, že nie je jediná s desiatkami vozidiel na týchto cestách.
Napriek v posledných rokoch rastúcemu záujmu o železničnú prepravu, v posledných rokoch štatistiky ukazujú jasne. Podľa výskumnej spoločnosti IHS Markit sa ukazuje, že cestná nákladná doprava z Číny do Európy neustále vedie pred tou železničnou. Do EÚ a Spojeného kráľovstva sa v minulom roku doviezlo z Číny len po cestnej sieti tovaru v hodnote za asi 41 miliárd dolárov, po železnici len za polovicu tejto hodnoty.
Námorná doprava z Číny do Európy napriek problémom jasne dominuje, obzvlášť čo do rozmerov a hmotností prepravovaného tovaru. Letecká nákladná doprava je na pomyselnom druhom mieste, avšak podiel nákladnej dopravy ostatný rok významne stúpa.
Z výrobných centier Číny pri pobreží sa kamiónovou dopravou priváža tovar na hranice s Ruskom. Následne sa náklad obyčajne prekladá z čínskych nákladných vozidiel na vozidlá s ruskými alebo bieloruskými evidenčnými číslami, a tí ho dokážu prepraviť až do západo-európskych štátov.
Čo myslíte, aký tovar sa presunul na kamióny? Ide predovšetkým o sezónne výrobky na Halloween a Vianoce, a zároveň sú to údajne automobilové súčiastky, výrobky pre domácnosť (často tie z akcií v supermarketoch). No a v neposlednom rade sú to aj nebezpečné tovary ako sú lítium-iónové batérie.
Podľa Medzinárodnej únie cestnej dopravy so sídlom v Ženeve sa dovoz z Číny cestnou dopravou do EÚ, meraný podľa hmotnosti, zvýšil za prvých osem mesiacov roku 2021 až o 33 %. A hoci sa v súčasnosti zaznamenávajú určité známky spomalenia dopytu po nákladnej doprave, súvisí s poklesom sadzieb námornej a leteckej prepravy, dá sa očakávať, že zvýšený záujem pretrvá až pokiaľ sa námorná preprava nevráti do normálu.
zdroj: www.asia.nikkei.com