Všetky vozidlá jazdiace po verejných cestách a poháňané naftovými motormi majú filtre pevných častíc už viac ako dekádu, niektoré aj oveľa dlhšie. DPF zachytáva nedokonale spálené palivo (sadze) vychádzajúce z motora, ktoré by inak letelo von výfukom do okolia. Filter sa sadzami pomaličky napĺňa až do momentu, kedy elektronika vozidla s pomocou snímačov vyhodnotí, že je najvyšší čas sadze vypáliť. Ideálne podmienky sú na to počas jazdy po diaľnici pri vysokom zaťažení (otáčkach) motora. O tomto procese hovoríme ako o regenerácii.

Háčik je v tom, že množstvo áut denne jazdí len na veľmi krátkych trasách a celkom bežne sa stáva, že riadiaca jednotka jednoducho nie je schopná spustiť proces regenerácie. Druhou možnosťou je, že sa tak stane, ale kvôli odstavenia vozidla je proces neúspešný, pretože bol ukončený predčasne. A teraz si predstavte, že sa niečo podobné deje dlhšiu dobu.

Regenerácia zvyčajne trvá 10 až 15 minút. Je teda zrejmé, že množstvo sadzí sa postupom času v DPF hromadí, až sa upchá a rozsvieti sa príslušná oranžová kontrolka so symbolom filtra pevných častíc. Takéto vozidlá častokrát smerujú do servisu. Pri troche šťastia bude stačiť demontáž s čistením. V takom prípade to môže stáť minimálne 150 eur v prípade osobných áut, viac ako 200 eur, ak pôjde o dodávku, no a pri nákladných vozidlách počítajte s cenami začínajúcimi od 400 eur. Ak budete potrebovať nový filter, cena bude výrazne vyššia.

Aj pre nádrže skutočne veľkých strojov

Otázkou samozrejme je, prečo nechať zájsť automobil, respektíve samotný filter do stavu, keď potrebuje servisný zásah, strachujete sa o výsledok a platíte stovky eur. Oveľa rozumnejším riešením je prevencia. Jednak správny spôsob jazdy, ktorý predpisuje výrobca a zároveň, keď chcete mať istotu, aj aplikácia špeciálnych aditív, ktoré vám pomôžu udržať DPF v dobrej kondícii dlhodobo.

Tieto produkty vyrába viacero petrochemických firiem a jednou zo značiek, ktorá pôsobí aj na našom trhu, je holandská spoločnosť JLM Lubricants. Jej prípravok s názvom JLM DPF Cleaner Heavy Duty je dôkazom, že nemyslí len na majiteľov osobných automobilov, ale má v ponuke čističe osobitne určené pre úžitkové a nákladné vozidlá či traktory

Presné zloženie je samozrejme obchodným tajomstvom, ale môžeme prezradiť, že jeho základom sú patentované aktívne koncentrované prísady vyrobené na báze zlúčenín platiny a céru. Kvôli jeho aplikácii samozrejme nie je potrebná demontáž filtra, ani žiadnych iných dielcov. Jednoducho pridáte obsah fľaše do plnej nádrže s palivom a pokračujete v jazde. Čistič zabezpečí, že sadze v DPF sa vznietia už pri nízkej rýchlosti a ľahkom zaťažení aj počas krátkych jázd. To vám šetrí čas, peniaze aj zbytočné starosti.

Okrem vyššie spomenutého prostriedok znižuje emisie uhľovodíkov (HC), oxidu uhoľnatého (CO) a emisie sadzí takmer o 25 percent. Navyše udržiava motor v dobrej kondícii, čo pomáha zvyšovať prevádzkovú efektivitu a zároveň to znamená, že vo filtri sa ukladá menej sadzí. Aj vďaka tomu môže majiteľ vozidla na servis kvôli DPF takmer zabudnúť.

Väčšina výrobcov bežných prísad pridáva do svojho aditíva aj železné častice, aby iniciovali proces samočistenia. Čím viac ich je v prísadách, tým viac sadzí sa v DPF spáli. Nevýhodou však je, že kvôli železu na druhej strane vzniká ďalší popol, ktorý zostáva vo filtri. To však nie je prípad produktu JLM DPF Cleaner Heavy Duty, ktorý je pripravený pomocou takzvaných "katalytických materiálov". Ako sme už spomenuli, obsahuje patentované zlúčeniny na báze platiny a céru. Výsledkom je to, že častice sadzí sú spálené pri nižšej teplote a rýchlejšie. Regenerácia a tým aj čistenie DPF v porovnaní s bežnými prostriedkami je vďaka tomu efektívnejšia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov