Situácia na juhu USA bola natoľko vážna, že časť ľudí ostala uväznená v obytných komplexoch v domoch s elektronickými zámkami, a aby sa dostali von, museli zliezať na ulicu po požiarnych schodiskách. Niekoľko osôb prišlo o život len preto, že ich pri hľadaní vhodného zdroja elektrickej energie pre vybitý mobilný telefón nenapadla lepšia vec, ako auto naštartované v uzatvorenej garáži. A aby toho nebolo málo, mráz trhal i potrubie, takže veľká časť obyvateľov prišla nielen o teplo a svetlo, ale netiekla im ani voda a na vlastnej koži si vyskúšala návrat do stredoveku.
Záložný generátor? Kde ho ale zobrať?
Čo robiť vo chvíli, keď sa vám kvôli mrazom zrúti prakticky celá infraštruktúra? Základom je samozrejme vytvoriť aspoň nejaký zdroj tepla a pokiaľ nemáte v dome krb či ohnisko uprostred obývačky, je nutné nahradiť elektrické zásuvky iným zdrojom energie. Mnohí preto vytiahli záložné generátory, ako sa ale ukázalo, niektorí našli predsa len trochu elegantnejšie riešenie.
Jedným z nich bol aj 66-ročný Randy Jones, majiteľ nového hybridného pick-upu Ford F-150, ktorý má medzi inými palubnými systémami integrovanú aj výbavu s názvom Pro Power Onboard. Ak hádate, že ide o mobilný generátor elektrickej energie, tak máte samozrejme pravdu. Úžasné však je, že na rozdiel od bežných osobných automobilov utiahne viac než len mobilný telefón či notebook.
Elektrické zásuvky (umiestnené na vnútornej strane ľavej bočnice nákladového priestoru) môžete mať za príplatok 995 dolárov v podstate vo všetkých nových Fordoch F-150, s výnimkou základného modelu s motorom 3.3 V6. A už štandardný príkon je viac než slušný. Dva preplňované šesťvalce Ecoboost a atmosférická V8 ponúkajú dve 120-voltové zásuvky istené 20-ampérovou poistkou, pričom celkovo dokážu dodať 2000 wattov.
Ešte lepšie je na tom spomínaný hybrid, ktorý vďaka prídavným lítium-iónovým batériám pracujúcim s napätím 48 voltov dokáže dodať až 2400 wattov. Zaťažte naplno jeho sériovo dodávané dve zásuvky a s plnou nádržou benzínu vám Ford vydrží fungovať v úlohe malej mobilnej elektrárne až 85 hodín. Tým však schopnosti F-150 nekončia.
Randy Jones si týždeň pred spomínanou kalamitou priviezol domov model s príplatkovým systémom Pro Power Onboard (+ 750 USD), ktorý má príkon až 7200 wattov a auto si vybral aj vďaka nemu. „Tu dolu máme skôr hurikány než mráz a práve dva z nich sa tu prehnali pred pár mesiacmi. Kúpil som si ten pick-up špeciálne kvôli generátoru a som rád, že som to urobil,“ dodal Jones potom, čo na fórum f150gen14.com umiestnil pár fotiek domu pripojeného predlžovacími káblami s domom.
Jeho auto má na korbe štyri 120-voltové zásuvky istené 20-amtérovou poistkou a naviac aj jednu 240-voltovú zásuvku istenú 30-ampérovou poistkou. S plnou nádržou vám dodá dosť energie na to, aby ste mohli mať 32 hodín pustenú zváračku spoločne so vzduchovým kompresorom, brúskou, kotúčovou pílou a pár ďalšími spotrebičmi. Ako sa ukázalo, pre obyvateľov domu Randyho Jonesa to bolo viac než potrebovali. „Auto nám v noci poskytovalo svetlo, prístup k televíznym správam, ale dodalo nám aj trochu tepla a dobrú kávu,“ prezradil majiteľ pick-upu.
Pár ľudí zdieľalo Randyho fotografie na Twitteri, čím vyšlo najavo, že nebol sám, kto mal podobný nápad. Úplne rovnako sa zariadil aj 38-ročný Dan Basile, ktorý na svojom novom Forde nemal ešte ani registračnú značku. „Robím to isté. Našťastie kotol ústredného kúrenia má vzduchový systém s ventilátorom, ktorému stačí 400 wattov, takže bez problémov mohol bežať niekoľko dní.“
A množili sa ďalšie a ďalšie podobné odpovede. „Beží mi vďaka tomu chladnička, modem, router, televízia, kanvica na kávu. Nepretržite 72 hodín. A to úžasné auto spotrebovalo len štvrť nádrže,“ nešetril chválou ďalší majiteľ F-150. „Možno to na pohľad vyzerá ako hračička, kým to skutočne nepotrebuješ. Aj keď som príkon 7,2 kW nepotreboval, objednal som si ho. A som rád, že som mohol pomôcť,“ pridal sa ďalší, ktorý neváhal ponúknuť zdroj energie aj svojim susedom.
Ford nezaváhal
Asi vás neprekvapí, že diskusiu na sieti zaregistroval i priamo Ford. A z pohľadu marketingu urobil to najlepšie možné, čo sa v danej situácii dalo robiť. Automobilka ústami svojho šéfa Jima Farleya vyzvala všetkých svojich lokálnych dílerov, aby zadarmo požičali všetky dostupné modely F-150 so zásuvkami tým, ktorí boli v núdzi. Nie preto, aby sa na nich vozili, ale aby im nahradili nefunkčné elektrické rozvody. Celkovo išlo o 415 vozidiel a na každé z nich centrála v Dearborne sľúbila predajcom príspevok 600 dolárov a zároveň ich ubezpečila, že inkriminované pick-upy budú zaradené do akčného marcového výpredaja skladových zásob.