Dojazd novej elektrickej verzie Actrosu sme vám prezradili hneď na úvod a je zrejmé, že sa prvý veľký Mercedes na baterky na diaľkové medzinárodné trasy veľmi nehodí. Akčný rádius 400 kilometrov naopak na slovenské cesty teoreticky stačí, platí to ale len za predpokladu, že máte možnosť a čas pripojiť sa pri vykládke v Banskej Bystrici, Žiline či Poprade na rýchlonabíjačku, aby ste sa mohli bez nervov a ďalších prestojov vrátiť späť napríklad do Bratislavy. A samozrejme za predpokladu, že skutočný dojazd novinky nebude iný než ten teoretický na papieri.
Uvedených 400 kilometrov v každom prípade platí len pre variant vybavený akumulátormi s kapacitou 420 kWh, čo je ekvivalent približne 123 litrov nafty. V predaji bude i model s menším počtom článkov a 315 kWh. To je pre zmenu kapacita porovnateľná s energiou obsiahnutou zhruba v 92 litroch nafty. Pre tento eActros Mercedes dojazd zatiaľ neuvádza, dá sa však odhadnúť, že by to pri priemernej spotrebe 105 kWh/100 km (zodpovedá cirka 31 l nafty na sto) malo byť asi 300 kilometrov.
Nový eActros využíva rámovú konštrukciu štandardného Actrosu a bude dostupný v dvoj alebo trojnápravovom prevedení. Ten prvý bude mať celkovú prípustnú hmotnosť 19 ton, v prípade druhého to bude 27 ton, s ohľadom na ťažké batérie by nás ale zaujímala pohotovostná hmotnosť, respektíve reálne užitočné zaťaženie. Háčik je v tom, že sa Mercedes týmito číslami v rámci prvých správ nepochválil, takže si na ne budeme musieť ešte chvíľu počkať.
Elektromotory v náprave i s prevodovkou
Čo naopak vieme, je to, že eActros bude mať vždy poháňanú len jednu nápravu. Priamo v nej budú integrované dva elektromotory so súhrnným trvalým výkonom 449 koní, ktoré budú schopné krátkodobo odovzdať 544 koní. O redukciu otáčok a násobenie krútiaceho momentu sa postará dvojstupňová automatická prevodovka a Mercedes sľubuje, že sa vďaka tichému pohonu zníži hlučnosť auta v porovnaní s naftovým modelom až o 10 decibelov.
Trakčné lítium-iónové batérie budú dodávať elektrickú energiu takmer všetkým hlavným pomocným zariadeniam. Elektrickému vzduchovému kompresoru brzdového systému, kompresoru klimatizácie kabíny, prípadne chladiacemu systému nadstavby, ak bude vo vozidle namontovaný. Naopak o napájanie svetiel, smeroviek, vzduchového odpruženia, kontrolu brzdovej sústavy či systémov kabíny sa postarajú dve klasické 12-voltové batérie. Tie budú umiestnené v pôvodnom motorovom priestore, kde sa podelia o miesto s výmenníkom tepla, vodným čerpadlom či prúdovým meničom.
Interiér eActrosu bude z väčšej časti identický so základnými modelmi so spaľovacími motormi, v aute sa však objavil nový displej, ktorý bude obsluhu informovať o spotreba kWh na 100 km a stave nabitia akumulátorov. Vodič bude mať k dispozícii až päťstupňový systém rekuperácie brzdnej energie a Mercedes pripomína, že novinku bude možné prostredníctvom staníc a konektorov CCS Combo-2 dobíjať príkonom až 160 kW. So znižujúcimi sa príkonmi sa časy nabíjania začnú nepochybne dramaticky predlžovať, pretože aj na rýchlonabíjačke to z 0 na 100 percent kapacity potrvá zhruba tri hodiny.
Nový Mercedes eActros sa bude vyrábať v meste Wörth am Rhein, pričom prvé vozidlá by mali zbehnúť z montážnej linky Mercedes-Benz Trucks už na jeseň tohto roka. V prvej fáze bude sériový model k dispozícii v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Taliansku, Španielsku, Francúzsku, Holandsku, Belgicku a tiež Veľkej Británii, Dánsku, Nórsku a Švédsku. Ďalšie trhy budú nasledovať.
zdroj: Mercedes