Výroba ťažkých úžitkových vozidiel je jedným z energeticky najnáročnejších procesov v produkcii automobilového priemyslu. Zahŕňa totiž nielen veľké materiálové vstupy, ale je aj časovo náročná, spotrebuje veľa energie a vyžaduje veľmi náročný vývoj vozidiel, aj techniky a technológií potrebných na ich výrobu. A celé je to o to náročnejšie, že výrobné počty áut tohto segmentu sa, celkom pochopiteľne, ani zďaleka nepribližujú výrobným počtom v nižších a ľahších segmentoch osobných a nákladných vozidiel. O to väčším prekvapením je nová technológia ekologického lakovania kabín v závode Mercedes-Benz vo Wörthe, ktorá podniku ušetrí až 40 % energie (v porovnaní s doterajšími spôsobmi lakovania).

Ďalšia vrstva na nezaschnutý základ

"V závode vo Wörthe sa nám podarilo vyvinúť a implementovať jeden z najinovatívnejších procesov lakovania na svete. Okrem prestavby našich montážnych liniek na výrobu vozidiel s alternatívnymi systémami pohonu je nový proces lakovania kabíny jednou z najväčších zmien našej výroby," hovorí o novej technológii lakovania Andreas Bachhofer, vedúci závodu vo Wörthe a výroby nákladných vozidiel Mercedes-Benz. Ako uvádza automobilka, takzvané ultra-vysokopevné náterové materiály sú kľúčom k novému procesu lakovania, ktorý je výrazne jednoduchší, energeticky efektívnejší a teda aj udržateľnejší. Vďaka novým materiálom je možné nanášanie náterových hmôt "mokré do mokrého", čo znamená, že schnutie medzi nanášaním rôznych vrstiev farieb a laku už nie je potrebné.

Ekologickým spôsobom dnes už vo Wörthe lakujú aj kabíny elektrických modelov eActros 600.

Novinkou je aj skutočnosť, že nové ekologické lakovanie vyžaduje podstatne menej náterového materiálu. Znížil sa aj počet lakovacích staníc na výrobnej linke. Nová technológia vyžaduje len päť priestorovo aj energeticky úsporných boxov a dve sušičky, zatiaľ čo doterajšie konvenčné lakovanie vyžaduje na linkách 15 lakovacích staníc a štyri sušiace boxy. Na sušenie nalakovaných kabín sa navyše už nevyužívajú fosílne palivá, od roku 2022 je totiž podniková elektráreň uhlíkovo neutrálna a používa elektriku vyrobenú zo slnečnej, veternej a vodnej energie. Vo výrobnom závode vo Wörthe, kde je nová technológia nainštalovaná, dokážu denne ekologicky nalakovať 400 kabín. Do roku 2026 plánujú postupne prejsť kompletne nový spôsob lakovania (prestavba bude postupná), čím sa denná kapacita znásobí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Daimler Truck