Vodíkové pohony majú podľa mnohých odborníkov v doprave veľkú budúcnosť. Či už vo forme zložitých palivových článkov produkujúcich z vodíka elektrickú energiu pre trakčné elektromotory, alebo na priame spaľovanie v mierne upravených, no inak konvenčných spaľovacích motoroch. Práve táto cesta je dnes pre svoju jednoduchosť a finančnú nenáročnosť niektorými výrobcami preferovaná. V segmente osobných áut sa ňou seriózne zaoberá napríklad Toyota, zatiaľ čo medzi nákladnými autami už svoje výsledky predstavili aj kopřivnická Tatra, či nemecký koncern Daimler. Ten najnovšie ukázal Unimog na vodíkový pohon.
Zásoba 12,4 kg vodíka Unimogu vydrží na 8 hodín práce.
Na celodennú šichtu
Zatiaľ čo štandardný Unimog využíva naftový agregát, skúšobný prototyp na vodíkový pohon dostal spaľovací motor na CNG. Konštruktéri ho však upravili tak, aby bol schopný spaľovať priamo vodík. Auto vychádza zo sériovej verzie Unimog U 430 so stredným rázvorom a krátkou platformou. Vďaka tomu sa konštruktérom podarilo za kabínou vytvoriť dostatočný priestor na štyri tlakové nádrže, v ktorých si Unimog vezie 12,4 kg vodíka stlačeného pod tlakom 700 barov. Jedným z kľúčových parametrov bol, okrem čistoty emisií samozrejme, aj dojazd na jedno „natankovanie“. Podľa konštruktérov sú už veľmi blízko svojho cieľa a už dnes zvládne vodíkový Unimog bez dotankovania slúžiť celú pracovnú smenu. „Našim cieľom je dosiahnuť výdrž na 8 až 10 hodín pracovného nasadenia,“ komentuje Ulrich Isecke z vývojového oddelenia Mercedes-Benz Trucks. „Chceme demonštrovať, že ako nisč náradia vodíkový Unimog funguje,“ dopĺňa Steffen Fertig z vývojového oddelenia. Automobilka potvrdila, že práve v špecifických podmienkach nosičov náradia a v komunálnych službách vidí budúcnosť vodíkového pohonu. Špeciálny Unimoh na vodík teraz čaká tvrdý testovací program, na konci ktorého by mala byť jeho malosériová výroba.
zdroj: Mercedes-Benz Trucks