Elektrické nákladné autá sa dnes uplatňujú vo všetkých segmentoch, vrátane takých, o ktorých by to nikto nepovedal. A ako sa ukazuje, stále viac výrobcov začína ťažké úžitkové elektromobily prispôsobovať aj na montáž nadstavieb využiteľných v stavebníctve. Asi najviac teraz do tohto segmentu „robí“ Mercedes-Benz. Po nedávnej limitovanej edícii modelu Arocs Extent (vyrobí len 100 kusov) teraz predviedol elektrický Actros 400. A ako už názov trochu prezrádza, využíva techniku elektrickej vlajkovej lode Mercedesu – modelu eActros 600.

S technikou lepšou ako v osobných autách

Mercedes-Benz bol v automobilovým svete vždy synonymom pre to najlepšie. Inovatívne prvky výbavy a techniky zavádzal medzi prvými a jeho autá pravidelne ohurovali prvkami, o ktorých mohli iní len snívať. A rovnakú pozíciu chce obsadiť aj medzi elektrickými nákladnými autami. Svoj skutočný potenciál už ukázal v diaľkovom elektrickom ťahači eActros 600. Jeho techniku teraz pretransformoval do modelu eActros 400 určeného pre stavebný priemysel.

Pre eArocs 400 sa v súčasnosti plánuje malá séria 150 vozidiel ročne (pre vybrané trhy EÚ). Vozidlo bude spočiatku dostupné ako 32 a 41 tonová verzia v konfigurácii náprav 8x4 so štyrmi rôznymi rázvormi a môže byť postavené ako domiešavač betónu alebo stavebný sklápač.

Pre nový eArocs 400 preberá Mercedes-Benz Trucks podstatné komponenty z eActros 600. Okrem iného eActros 400 preberá aj batérie založené na technológii lítium-železofosfátových článkov (LFP). Tieto batérie sa vyznačujú predovšetkým vysokou životnosťou a mimoriadne vysokou využiteľnou kapacitou batérie. Vďaka podstatne vyššej účinnosti je eArocs 400 minimálne o 50 % energeticky úspornejší ako porovnateľné nákladné vozidlo s naftovým motorom. Disponuje napätím palubnej elektrickej sústavy na úrovni najnovších osobných elektromobilov, teda 800 V, a dvoma akumulátormi s inštalovanou kapacitou 414 kWh umiestnenými vo veži akumulátorov priamo za kabínou vodiča. Dojazd verzie Domiešavač betónu je 200 km bez medzinabíjania. Zákazníci zvyčajne jazdia v jednozmennej prevádzke, priemerne denne absolvujú trasy kratšie ako 100 km a cestujú takmer výlučne po spevnených cestách. Vďaka tomu je elektrický nákladný automobil predurčený pre túto aplikáciu. Vo verzii Sklápač je dojazd na jedno nabitie 240 km. eArocs 400 je možné nabíjať výkonom až 400 kW prostredníctvom štandardnej nabíjacej zásuvky CCS2 namontovanej na oboch stranách vozidla. Dva akumulátory potrebujú približne 45 minút na nabitie z 20 na 80 percent. Nový eArocs 400 je vybavený elektromotorom s 3-stupňovou prevodovkou a trvalým výkonom 380 kW/517 k a špičkovým výkonom 450 kW/612 k. V kombinácii s týmto technickým riešením hnacieho ústrojenstva možno použiť osvedčené planétové nápravy Arocsu, aby aj naďalej ponúkali svetlú výšku a terénne schopnosti potrebné pre nasadenie na stavenisku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Daimler Truck