Prvé zoznámenie s novým Actrosom F bolo zatiaľ len letmé, alebo presnejšie povedané statické, bez skúšobnej jazdy, ku ktorej sa dostaneme v rámci plnohodnotného testu. Aj na parkovisku však bola šanca zoznámiť sa s bielym Mercedesom s čiernym nelakovaným nárazníkom z pohľadu bežného vodiča. V mojom prípade to znamená, že ma nezaujímali farby bezpečnostných pásov, odtieň nití na sedadlách alebo nebodaj farba podsvietenia prístrojového panela. Chcel som skrátka overiť funkčnosť, komfort a pozrieť sa na bezpečnostné systémy.

F ako funkčný

Mimochodom, to písmeno F za označením modelového radu sedí ako povestný zadok na nočníku. Odkazuje na nemecký výraz „funktional“ alebo anglické slovo „functional“, inak povedané, v preklade to znamená funkčný či praktický. A to skutočne platí. Nie je tam nič zbytočne prehnané, ide vážne o slušný účelný ťahač, ktorý by mohol vodičovi vykúzliť úsmev na tvári, keď mu šéf oznámi, že staručký stroj skončil niekde v bazári a od zajtra začne sedlať tohto nemeckého tátoša.

Nové „eFko“ bude dostupné v sedemnástich základných konštrukčných vzoroch, výhradne s volantom vľavo a zákazníci budú mať možnosť vybrať si konfiguráciu 4x2, 6x2 alebo 6x4. Pokiaľ ide o voľbu motorov, obmedzovať sa veľmi nemusíte. Celkovo bude na výber desať výkonových verzií, najslabší z radu OM 470 má 326 koní, najsilnejší OM 471 až 530 koní.

Mercedes Actros F

Podľa mňa by takýto ťahač mohol potešiť ktoréhokoľvek profesionála. Áno, v dnešnej dobe existujú desiatky rôznych vychytávok, vylepšení, jednoducho takmer nekonečné množstvo štandardnej či príplatkovej výbavy, no často sú absolútne zbytočné. Načo by mi napríklad bola kožená lakťová opierka, ak by ma oslepovalo slnko v strede okna, čo je celkom bežné v prípade starších ťahačov rôznych značiek. V tomto Actrose sa však clony prekrývajú pod hornou hranou čelného okna tak, akoby si ich navrhol sám vodič. Bočná sťahovacia roletka na dverách tiež nie je žiadnou novinkou, ale celkom by ma zamrzelo, keby tam chýbala.

Mercedes Actros F

Prvá vec, ktorá ma zaujala na exteriéri, boli vonkajšie spätné zrkadlá. Áno, klasické poctivé veľké zrkadlá, na aké som zvyknutý. Kamery sa do modelu F objednať nedajú, ale popravde, nechýbali by mi ani trochu. Čo by to bol za večerný rituál, keby som pred spaním neodsunul záclonku a nemrkol jedným okom do zrkadiel, či sa niečo vonku okolo súpravy nedeje.

Priestor bez obmedzení

V strede kabíny tohto modelu je 12 centimetrov vysoký tunel, ale výška nad ním po strechu je 185 centimetrov, takže vodič s priemernou výškou sa v nej bude pohybovať bez problémov. Vyšší vodiči zase ocenia, že sa nebudú musieť krčiť na krátkej posteli, keďže kabína „eFka“ má šírku  štandardného Actrosu, teda 250 cm. K tomu si predstavte kvalitný 7-komorový penový matrac široký 75 centimetrov a o komfort máte pri pravidelnom oddychu pri povinných prestávkach postarané. 

Mercedes Actros F

Horné lôžko je za príplatok a v dvoch verziách. To núdzové má šírku 60 cm, plnohodnotné 75 cm. V predvádzacom vozidle však nebolo žiadne, takže sa môžete v galérii pozrieť na to, ako to bude v interiéri vyzerať bez neho. 

Ovládanie rádia, nezávislého kúrenia a strešného okna z postele za sedadlom vodiča je samozrejmosťou v Actrose už viac ako desaťročie, ale musím vyzdvihnúť jednoduchosť sieťky proti hmyzu na strope. V prípade jej poškodenia nečakajte žiadne zložité rozoberanie koľajníc či stropnice, jednoducho ju vycvaknete v priebehu pár sekúnd z rámu a vymeníte ju za novú, aj keď budete tisícky kilometrov od firemnej základne či servisu.

Pri pohľade na 12-voltové zásuvky, mikro-USB port či C port, som sa zasníval a s nostalgiou spomínal na časy, keď sme napätie dvanásť voltov ťahali od rádia, aby sme si mohli zapojiť ďalšie drobné spotrebiče.

Mercedes Actros F

Ako som už spomenul, tento model by mohol byť pre profesionálnych vodičov veľmi príjemnou voľbou. Je nad slnko jasné, že po ňom budú siahať najmä firmy s vyklápacími návesmi, cisternami alebo operujúce v rámci vnútroštátnej prepravy, ale osobne si viem Actros F predstaviť aj v službách medzinárodnej dopravy a spokojného šoféra za jeho volantom. Myslím, že by som mohol byť jedným z nich.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

Anténou hore, kolesami na ceste priatelia a hlavne bezpečný návrat domov praje vaša partia na www.profi-car.sk

zdroj: Mercedes-Benz