Mercedes sa ešte vlani v septembri pochválil dvomi úplne novými verziami ťahača Actros. A pretože v týchto dňoch spustil ich predaj na európskom trhu, tak by sme si ich mohli predstaviť trochu podrobnejšie. Začať môžeme Actrosom F, ktorý má byť akousi vstupnou bránou k vlajkovej lodi značky, respektíve pre zákazníkov, ktorí si nepotrpia na najmodernejšie systémy na palube, ale dávajú naopak prednosť funkčnosti a jednoduchšej výbave. Že pri tom ide aj o nižšiu základnú cenu, oficiálna tlačová správa síce nezdôrazňuje, nikto súdny však o tom pochybovať nebude.
Nová kabína a obyčajné vonkajšie spätné zrkadlá
Nové „eFko“ bude dostupné v sedemnástich základných konštrukčných vzoroch, výhradne s volantom vľavo a klienti budú mať možnosť vybrať si konfiguráciu 4x2, 6x2 alebo 6x4. Novinka dostala tiež novú kabínu vo variantoch StreamSpace alebo BigSpace so šírkou 2,5 metra, vnútornou výškou 1,85 metra a výškou motorového tunelu 120 mm. Ďalším poznávacím znamením Actrosu F je nahradenie spätných kamier na konzolách síce aerodynamicky horšími, ale na druhej strane lacnejšími klasickými vonkajšími spätnými zrkadlami.
Namiesto hi-tech interiéru nájdete v kabíne prístrojový panel s tradičnými analógovými budíkmi, ktorým Mercedes hovorí Classic Cockpit, ktorý je v tomto prípade doplnený starším a jednoduchším multimediálnym rozhraním s menším 10-palcovým displejom či plastovým multifunkčným volantom.
Horšia ale nie sparťanská výbava
Ak máte teraz pocit, že výrobca týmto postavil na kosť oholenú sociálnu verziu so schopnosťou osloviť len starých vodičov, ktorí majú radi staré analógové stroje, tak to nie je úplne pravda. Actros F je možno jednoduchší, aj tak však disponuje množstvom moderných prvkov. Vo výbave ťahača naďalej ostáva napríklad systém Predictive Powertrain Control. Ten je schopný na základe dát z navigácie automaticky a v predstihu (2 km) vyberať vhodný prevodový stupeň podľa celkovej topografie (horizontov) cesty a tiež v závislosti na povolenej rýchlosti v danom úseku. Podľa Mercedesu je tým možné ušetriť až 5 percent nafty. Nechýba tiež aktívny brzdný asistent piatej generácie, technika schopná udržať súpravu v jazdnom pruhu a za príplatok je dostupný i Sideguard Assist pomáhajúci s detekciou pohyblivých či statických prekážok pri odbočovaní.
Pokiaľ ide o pohonné jednotky, Actros F bude možné kombinovať so šesťvalcami OM 470 s výkonom od 326 do 455 koní a motormi OM471, ktoré majú 421 až 530 koní.
Zatiaľ čo Actros F sa bude snažiť osloviť dopravcov a vodičov lepšou cenou vykúpenou o niečo slabšou výbavou, model s označením Edition 2 je jeho dokonalým protipólom. Bez najmenšieho preháňania môžeme povedať, že táto novinka je tým najlepším, čo si dnes môžete od divízie úžitkových vozidiel Mercedesu kúpiť. Alebo inak povedané, je výkladnou skriňou nákladných automobilov s trojcípou hviezdou pred chladičom.
Radová šestka má viac než 600 koní
Vopred asi stojí za zmienku fakt, že tento stroj vznikne vo veľmi obmedzenom množstve. Výrobca už oznámil, že nemá v pláne postaviť viac než 400 týchto vozidiel. A pretože tu máme skutočný vrchol, najlepší Edition 2 vychádza z modelu 1863 LS, takže ho poháňa preplňovaný radový šesťvalec OM473. Ak to náhodou netušíte, ide o agregát s objemom 15,6 litra, ktorý produkuje 625 koní a maximálny krútiaci moment 3000 newtonmetrov.
Edition 2 je k dispozícii s kabínami typu BigSpace alebo GigaSpace a ich farba je voliteľná, aj keď predná časť vozidla bude vždy lakovaná metalickým odtieňom Moonstone, ktorý v tomto prípade slúži ako poznávacie znamenie. Medzi ďalšie dominantné prvky exteriéru patria vonkajšie fólie s „hviezdnym“ vzorom, nápis Edition 2 na slnečnej clone so štyrmi integrovanými svetlami LED, nápis Actros v hornej časti zadného panelu kabíny a nechýbajú ani zadné diódové pracovné svetlá, schodíky vyrobené z ušľachtilej ocele či rôzne ozdobné mriežky.
Pretože ide o špičkový Mercedes, majiteľ dostane v štandardnej výbave takmer všetko. V sérii nájdete balíček Safety Pack s bezpečnostnými systémami, bez príplatku je tu paket Comfort (napríklad dekoračné LED, chladnička, zrkadlo na holenie), Driving (okrem iného volant obšitý kožou, elektricky ovládaná slnečná roleta) či Sight (bi-xenóny, dažďový senzor, zadné LED, high-end audiosystém, držiak notebooku, prídavné elektrické zásuvky). Paket Extra Line zase obsahuje diódové smerovky i pozičné svetlá systému MirrorCam alebo aj uvítacie osvetlenie.
Aby sa vodič cítil pri práci skutočne kráľovsky, má okolo seba i pod sebou luxusné čalúnenie prvotriednou kožou Nappa, panely vyrobené z uhlíkový vlákien, hliníkové detaily a ozdobné prvky, zvnútra béžové a zvonka čierne závesy, hornú posteľ so šírkou 900 mm dodávanou i s bielizňou a samozrejme kompletne digitálne prístroje palubnej dosky.
Nemenej zaujímavý je tiež systém nazvaný Mercedes-Benz Uptime schopný v reálnom čase monitorovať nepreberné množstvo funkcií vozidla. Tento elektronický mozog Actrosu dokáže rozpoznať viac než 1200 rôznych udalostí, respektíve stavov auta a permanentne kontroluje a analyzuje až štyridsať servisných parametrov. Vďaka tomu, že procesory sledujú každý jeden detail, podľa automobilky tým pomáhajú predchádzať poruchám a až o 50 percent znižujú pravdepodobnosť neplánovanej nutnej návštevy servisu spojenej s opravou či údržbou.