Elektrifikácia diaľkovej nákladnej dopravy je pre všetkých zúčastnených veľkou výzvou. Pre výrobcov z dôvodu prípravy a vývoja ťahačov s veľkým dojazdom a potrebnými úžitkovými parametrami, zatiaľ čo správcovia distribučných sietí musia pripraviť nabíjaciu infraštruktúru s patričnými výkonovými parametrami a dostatočnou šírkou, aby obslúžila kamióny aj mimo hlavných európskych koridorov. Vývoj však ide dopredu a kým pred pár rokmi boli vysoké nabíjacie výkony a kamióny s dostatočným dojazdom len snom, dnes sa stávajú realitou. Veľkí automobiloví hráči už predstavili svoje „kone“ a posielajú ich do sériovej výroby. Patrí medzi nich aj koncern Daimler, ktorí na konci roka 2024 rozbieha sériovú výrobu svojho elektrického modelu eActros. Jeho ambíciou je byť jednotkou v používaných technológiách.

Vývojové prototypy eActrosa už zvládli nabíjanie výkonom až 1000 kW.

1000 kW šetrí čas a peniaze

V súčasnosti sa za megawattové nabíjanie (MCS) považuje nabíjanie od výkonu 700 kW. Konštruktéri koncernu Daimler však majú podstatne vyššie ciele a ich ambíciou je ponúknuť plnohodnotný nabíjací výkon 1000 kW. Podľa ich vyjadrení totiž takýto výkon výrazne skracuje čas nabíjania počas prestávok a predlžuje využiteľný dojazd vozidla. Vo výskumnom a vývojovom centre vo Wörth am Rhein preto spustili vývojový program, v rámci ktorého už úspešne otestovali nabíjanie spomínaným výkonom 1000 kW. Ich cieľ je jasný – v čo najkratšom možnom termíne uviesť takto výkonné nabíjanie aj do sériových verzií modelu eActros. Keď sa dostane na konci roka 2024 na trh, bude vybavený systémom nabíjania schopného dosiahnuť výkon 400 kW, už od začiatku však budú palubné systémy prvých sériových áut vybavené tzv. predinštaláciou technológie potrebnej na dosiahnutie plného výkonu 1000 kW. V praxi to znamená, že aj prvé modely sa budú dať neskôr v značkových servisoch prestavať tak, aby namiesto pôvodných 400 kW zvládli plný nabíjací výkon 1000 kW.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Daimler AG