Spoločnosť MAN Truck & Bus uvádza do sériovej výbavy všetkých svojich autokarov nový bezpečnostný systém sledujúci bdelosť vodiča. Nároky kladené na vodičov autobusov sú vysoké a tak môže ľahko dôjsť k ich únave, menšiemu sústredeniu, či nebodaj k nevoľnosti alebo strate vedomia. Ak majú v tej chvíli na palube cestujúcich, k veľkému nešťastiu nie je ďaleko. Práve podobným situáciám by mal predísť SafeStop Assist, systém monitorujúci vodiča a zároveň schopný zastaviť rozbehnutý autobus.
Ak nezobudí, zasiahne
Systém aktívneho zásahu rozpozná, keď už vodič nie je schopný konať. Asistenčný systém na tento účel využíva rozpoznávanie jazdnej aktivity aktívneho systému stráženia jazdného pruhu, ako aj funkčnosť adaptívneho tempomatu (ACC Stop & Go). Pomocou senzora integrovaného v prednej časti vozidla a kamery umiestnenej za čelným sklom systém tiež nepretržite monitoruje udržiavanie v jazdnom pruhu, ako aj vzdialenosť, polohu a relatívnu rýchlosť predmetov pred vami. "Všetky zozbierané dáta sa zhromažďujú a vyhodnocujú, SafeStop Assist tak dokáže odvodiť stav aktivity vodiča a teda aj prípadnú nečinnosť," vysvetľuje Heinz Kiess, vedúci oddelenia produktového marketingu Bus v MAN Truck & Bus. "Vďaka inteligentnej interakcii rôznych vysoko vyvinutých systémov, ako je napr. stráženie pozornosti, stráženie jazdného pruhu a asistent núdzového brzdenia, dokázali sme enormne zvýšiť bezpečnosť pre vodičov, cestujúcich a ostatných účastníkov cestnej premávky,“ dodáva ďalej.
Nový, sériovo dodávaný systém SafeStop Assist neustále monitoruje vodičovu činnosť.
V prvej fáze je vodič vyzvaný k prevzatiu riadenia pomocou výstražného symbolu a textových správ na displeji, ako aj jemným zavibrovaním volantu. Ak tak vodič neurobí, k vizuálnym a hmatovým varovným správam sa pridá akustická výstraha. Asistenčný systém tiež vykonáva čoraz intenzívnejšie čiastočné brzdenie. Ak nereaguje ani vodič, MAN SafeStop Assist spustí núdzové zastavenie a zabrzdí autobus až do zastavenia v rámci limitov systému v jeho vlastnom jazdnom pruhu, dokonca aj keď je v zákrute. "Samozrejme, vodič môže kedykoľvek prevziať kontrolu, ak je to možné. Núdzové zastavenie iniciované systémom môže vodič okamžite prerušiť kick-downom," hovorí Kiess.
Ak sa však núdzové zastavenie nezruší, systém automaticky aktivuje výstražné svetlá, aby varoval ostatných účastníkov cestnej premávky. Bezprostredne po zastavení vozidla sa MAN SafeStop Assist postará aj o to, aby sa autobus nemohol rozbehnúť. Za týmto účelom sa prepne do neutrálneho režimu prevodovky a automaticky zatiahne elektronickú parkovaciu brzdu. Odomyká tiež dvere a zapína vnútorné osvetlenie, aby bolo možné bez komplikácií poskytnúť pomoc v prípade núdze.
zdroj: MAN Truck Bus