Elektrický eTruck je prvým vysokovýkonným elektrickým modelom v histórii spoločnosti MAN, k jeho uvádzaniu na trh preto automobilka pristupuje so všetkou parádou. Po správe o jeho pripravenosti pre predaj (vrátane predaja na slovenskom trhu) prichádzajú ďalšie technické detaily. Tentoraz o konfiguráciách a možnostiach skladby pohonného reťazca. MAN chce totiž výjsť v ústrety čo najväčšiemu počtu zákazníkov a tak ponúkol hneď niekoľko kapacít batérií, aj výkonov trakčných elektromotorov.

S dojazdom 800 km

Hneď od začiatku bude elektrický MAN s dispozícii vo verziách MAN eTGX (ťahač) a MAN eTGS (distribučné sólo). Obidve sa vyznačujú veľkou variabilitou usporiadania batérií, pričom prídu so súpravou šiestich batérií, z ktorých dve sú umiestnené pod kabínou a štyri ďalšie na ráme vozidla. S celou paletou batérií ponúkne až 480 kWh využiteľnej kapacity pre denné dojazdy od 600 do 800 km. To znamená, že pre každý typ použitia sa dá zvoliť optimálna konfigurácia vozidla z hľadiska dojazdu, užitočného zaťaženia a doby nabíjania – od zásobovania supermarketov v centre mesta cez regionálne dodávky stavebných materiálov až po diaľkovú prepravu vo výrobnej logistike. 

MAN eTGX aj eTGS ponúkne dve prípojky CCS. Tie je možné variabilne kombinovať na ľavej a pravej strane za predným podbehom alebo vzadu na pravej strane rámu.

Pri prevádzke v mestskej distribučnej doprave vo všeobecnosti stačí denný dojazd do 250 kilometrov a dobíjanie prebieha cez noc v depe. Modulárna koncepcia batérií truckov MAN eTGX a MAN eTGS ponúka možnosť vybaviť vozidlo iba tromi alebo štyrmi batériami namiesto šiestich, čím sa zníži pohotovostná hmotnosť vozidla až o 2,4 t. To sa v praxi odrazí na väčšom užitočnom zaťažení a nižšej spotrebe energie pri čiastočne naloženom alebo prázdnom vozidle. Okrem štandardu CCS s výkonom až 375 kW bude MAN hneď od začiatku predaja ponúkať výkonnejšie megawattové nabíjanie (MCS). Táto technológia spočiatku umožní využívať nabíjací výkon 750 kW a v neskoršom štádiu dokonca viac ako jeden megawatt.

Pohonná jednotka modelov MAN eTGX a MAN eTGS je umiestnená centrálne v ráme. Pozostáva zo synchrónneho elektromotora, z meniča jednosmerného prúdu na striedavý prúd a 2-stupňovej alebo 4-stupňovej prevodovky (v závislosti od výkonu motora, ktorý môže mať 245 kW/333 k, 330 kW/449 k alebo 400 kW/544 k).

S kardanom je to výhodnejšie

K dispozícii je elektromotor s výkonom 245 kW/333 k, 330 kW/449 k alebo 400 kW/544 k s maximálnym krútiacim momentom 800, 1150, alebo 1250 Nm. Elektrické hnacie ústrojenstvo použité v truckoch MAN eTGX a eTGS používa na pohon zadnej nápravy klasický kardan a má v porovnaní s elektrickou zadnou nápravou alebo podobnými konštrukciami viacero výhod. Okrem veľmi dobrého užitočného zaťaženia poháňanej nápravy je to podľa automobilky aj vysoký komfort jazdy (vďaka nízkej hmotnosti neodpružených častí) a dobrá ochrana pohonnej jednotky (ktorá je bezpečne uchytená v ráme) proti nárazom a vibráciám. Navyše do tejto montážnej pozície možno jednoducho integrovať mechanický pomocný pohon pre funkcie nadstavby, napr. hydraulické čerpadlá. Okrem samotného auta získa zákazník aj komplexné poradenstvo v oblasti elektrickej mobility. Ako totiž uvádza MAN, na ceste k eTrucku je potrebná transformácia aj zo strany užívateľov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: MAN