Používanie ťažkých elektrických úžitkových áut vyžaduje špecifický prístup a jazdné návyky, ktoré si treba osvojiť. Ak to však zákazníci a ich vodiči zvládnu, nie je problém využívať elektrické ťahače takmer rovnakým spôsobom ako naftové verzie. Spoločnosť MAN Truck & Bus chce ukázať, že to ide a má to význam, preto sa rozhodla masívne nasadiť elektrické ťahače vo vlastnej logistickej sieti. Prvé kusy už testuje, pribudnúť ich však má podstatne viac.

Tender už beží

Spoločnosť MAN Truck & Bus spustila tender na budúce využitie batériových elektrických vozidiel (BEV) na prvých takmer 40 trasách. Kontrakty chce udeliť promptne, aby umožnila spustenie sériovej prevádzky elektrických ťahačov v roku 2026. Celkovo najazdia kamióny vo vstupnej sieti MAN približne 165 miliónov kilometrov ročne. „Chceme urobiť významný krok smerom k zelenej logistike. Tender na použitie batériových elektrických nákladných vozidiel je pre MAN dôležitým míľnikom na ceste k premene našich vlastných dodávateľských reťazcov na pohony s nulovými emisiami a udržateľnú nákladovú efektívnosť. Aj týmto spôsobom chceme našim zákazníkom v našich vlastných prevádzkach ukázať, aké výhody už používanie batériovo-elektrických vozíkov v sektore dopravy ponúka. Pre životné prostredie, aj pre naše vlastné prevádzky,“ komentuje Michael Kobriger, člen výkonnej rady MAN Truck & Bus zodpovedný za výrobu a logistiku.

Spolu so spoločnosťou DB Schenker, jedným z popredných svetových poskytovateľov logistických služieb a lídrom na trhu v európskej pozemnej doprave, MAN už v súčasnosti testuje elektrické ťahače eTGX, ktoré denne absolvujú dve spiatočné jazdy na trasách Bamberg – Mníchov – Bamberg a Bamberg – Norimberg – Bamberg. „Vozidlá používame na logistiku závodu MAN už niekoľko týždňov. Naše prvé skúsenosti boli pozitívne. Majú priemernú spotrebu 121 kWh/100 km, a to je spotreba v zime. Pozitívna je aj spätná väzba od vodičov. Sme spokojní. Čo viac si priať,“ hovorí William Kratsch, vedúci priamych operácií v DB Schenker. Koncom januára 2025 pridal DB Schenker do svojej flotily desať plne elektrických MAN eTGX, ktoré nasadil na rôzne trasy po celej krajine. Aby sa mohli elektrické nákladné autá počas logistickej prepravy nabíjať rýchlo a priamo v blízkosti miesta vykládky, zodpovedajúcim spôsobom rozšírili aj nabíjaciu infraštruktúru pri jednotlivých logistických uzloch.

zdroj: MAN Truck & Bus