Keď sa v súvislosti s autobusmi povie "automatická prevodovka", mnohí si vybavia automat, ktorý sám radí a odbremeňuje tak vodiča od namáhavého striedania prevodových stupňov na dlhých trasách, či pri mestskej jazde. Už menej sa však rozoberá, na základe čoho automatická prevodovka pracuje a ako sa vlastne rozhoduje pre správny prevodový stupeň. Už dávno neplatia univerzálne poučky, že si berie údaje len z otáčok, zaťaženia, či polohy plynového pedála. Dnešné technológie sú často podobné tým, ktoré sa kedysi využívali v leteckom priemysle. Najnovšie autobusy MAN sú toho dobrým dôkazom.
Ešte menej, než doteraz
Najnovšia evolúcia naftového motora MAN D26 s objemom 12,4 l už spĺňa emisnú normu Euro 6e a hoci je na svoje emisie ešte prísnejší, než doteraz, jeho výsledné max. parametre vyskočili o ďalších 10 koní a 50 Nm. Aj napriek tomu je teraz o 2,5 % úspornejší. O zníženie prevádzkovej spotreby sa však stará aj úplne nový algoritmus radenia 12-stupňovej automatickej prevodovky. Jej program radenia EfficientCruise 3 výraznejšie zohľadňuje topografiu naplánovanej trasy a presnejšie počíta aj s infraštruktúrnymi vplyvmi ako nehody, stúpania, klesania, kruhové objazdy, či obchádzky v reálnom čase. Ako uvádza MAN, o každom kruhovom objazde teraz bude vedieť autobus s týmto pohonom už 3 km vopred. Aj vďaka tomu motor ušetrí ďalšie 1 % spotrebovanej nafty. Do akej miery bude topografický program zasahovať do radenia prevodovky, určí vodič voľbou jednej zo štyroch možných úrovní tolerancie (na multifunkčnom volante).
zdroj: SustainableBus