Transformácia ťažkej nákladnej prepravy na trvalo udržateľný spôsob dnes predstavuje najmä príchod batériových elektrických úžitkových áut na cesty. Ich využitie však nie je univerzálne a na mnohé úlohy je aj dnes stále vhodnejší naftový pohon. Aj v rámci tohto segmentu však stále existuje priestor na zlepšovanie a ďalší vývoj, problémom však je, že výrobcovia musia vývojové kapacity deliť medzi konvenčné a alternatívne druhy pohonov. Staviť všetko len na jednu, v tomto prípade elektrickú, kartu sa totiž v diaľkovej preprave nemusí vyplatiť. MAN zainvestoval 250 miliónov eur a do výroby posiela svoj nový naftový supermotor.
Nádej z Norimbergu
Výroba naftového 13-litrového motora začala vo výrobnom závode v Norimbergu a ide o najväčší motor určený pre 40-tonové úžitkové vozidlá MAN a vznikol v spolupráci so spoločnosťou Traton Group. Do jeho sériovej výroby investovala automobilka 250 miliónov eur, pričom len 30 mil. z tohto množstva spotrebovala špeciálna výroby kľukových hriadeľov. Agregát s interným označením D30 má byť najefektívnejším motorom s veľmi čistými emisiami. „Do roku 2030 bude mať každé druhé vozidlo, ktoré dodáme našim zákazníkom, pohon bez emisií. To však zároveň znamená, že na ceste k transformácii na elektromobilitu budeme ešte dlho potrebovať veľmi účinné spaľovacie motory. V Norimbergu preto investujeme do oboch technológií, vďaka čomu je lokalita pripravená aj na budúcnosť. Takto ľuďom zabezpečíme zamestnanie. A v Bavorsku sa môžeme spoľahnúť aj na podporu bavorskej krajinskej vlády, aby sme mohli pokračovať v nastolenom kurze,“ povedal generálny riaditeľ MAN, Alexander Vlaskamp.
S 50 % účinnosťou
Agregát D30 je jedným z najinovatívnejších motorov úžitkových vozidiel na svete, disponuje totiž maximálnou účinnosťou viac ako 50 percent a jednou z najlepších hodnôt spotreby paliva vo svojej triede. V modeloch MAN TGX to v kombinácii s takzvanou hnacou sústavou PowerLion a aerodynamickými opatreniami vedie k úspore paliva v priemere o päť percent v porovnaní s MAN TGX s predchádzajúcou generáciou hnacej sústavy. O rovnakých 5 % sa znížia aj emisie CO2. Motor D30 nahrádza predtým dostupné série motorov D26 a D15. D30 je k dispozícii v šiestich výkonových stupňoch od 380 do 560 k (2100 až 2800 Nm).
Motor MAN D30 sa pýši až 50 % účinnosťou.
zdroj: MAN Truck & Bus