Elektrické nákladné autá alebo výstavba železničných tratí?
Keďže podiel železničnej dopravy na nákladnej doprave sa v Európe vo všeobecnosti príliš nemení, odborník na logistiku z viedenskej Wirtschaftsuniversität Wien Sebastian Kummer obhajuje zvýšenú dekarbonizáciu cestnej dopravy.
Cieľ na papieri je pritom naprieč EÚ iný: nákladná doprava by sa mala čo najviac presunúť z cesty na železnicu. Objemy dopravy budú ďalej rásť, nákladná doprava je už teraz zodpovedná za tretinu všetkých emisií v tomto sektore. Čo však vidno v praxi, kamiónom sa prepravuje čoraz viac tovaru. Čo by ste mali urobiť, aby bolo emisií čo najmenej?
Odborník na logistiku Sebastian Kummer má jasný názor: "Je nebezpečné nevnímať realitu." Plány na prudké zvýšenie toku tovarov na železnici sú podľa neho nereálne. Naopak, kamiónom a cestnej doprave sa darí rovnako, alebo ešte viac ako predtým. Existuje na to veľa dôvodov: železnice a vagóny sú drahé, rovnako tak rozširovanie infraštruktúry.
Okrem toho, do úvahy je potrebné vziať ešte stále roztrieštenú európsku železničnú sieť, ktorej na celoeurópskej úrovni chýba efektivita a "ťah na bránku". V takomto prostredí sa potom presadzujú viac či menej úspešné samostatné vnútroštátne iniciatívy.
Klimaticky neutrálna doprava? Rozvoj alternatívnych pohonov musí napredovať
Nákladné vlaky navyše zdieľajú rovnakú trať s osobnými vlakmi. Počas dopravných špičiek trpia často kvôli meškaniam. To všetko samozrejme oslabuje železničnú dopravu a posilňuje kamiónovú dopravu. Trh logistiky totiž stále viac volá po individuálnych službách a vysokej miere flexibility, hovorí Kummer. "Toto sú dve veci, kde železnica nie je príliš silná."
Plánovaný masový presun tovarov na železnicu je nateraz nereálny. Podľa predpovedí expertov bude cestná nákladná doprava rásť tak či tak. Kummer však napriek tomu vidí potenciál, ako držať emisie CO2 v sektore dopravy na uzde.
Ak porovnáme emisie z roku 2023 s predpokladmi do roku 2030, používanie elektrických nákladných vozidiel na baterky by mohlo ušetriť 18 percent emisií. Náhrada za naftu v podobe paliva HVO, ktoré vzniká napríklad z recyklovaných zvyškov kuchynského oleja, by moha znížiť emisie takmer o desať percent.
Otvorenou otázkou je, akú úlohu budú pri kamiónoch zohrávať vodík a LNG. Pokiaľ by však rozvoj alternatívnych pohonov napredoval, do roku 2050 by sa realisticky mohla stať cestná doprava v EÚ klimaticky neutrálnou, predpovedajú experti. Pre tento scenár neexistuje žiadna záruka, no treba s ním počítať, poznajúc limity železnice, o ktorých sme písali vyššie.
Zdroj: Der Standard