Ak sa chcete posadiť za volant, musíte vystúpiť po schodoch do výšin v úrovni druhého poschodia paneláku. Porovnanie s domom vlastne vôbec nie je nemiestne. Naopak. Akurát si musíte predstaviť dom na kolesách, ktoré majú zhodou okolností v priemere takmer 4 metre. Celkovo ich je na týchto obroch šesť a každá pneumatika s rozmerom 59/80 R63 stojí približne 23 tisíc eur. Jedno kompletné prezutie by vás tak vyšlo na celkom slušných 138 tisíc eur. Tým však impozantné čísla Liebherru T 284 len začínajú.
Aby ste si dokázali predstaviť, s čím máme tú česť, poďme sa najskôr pozrieť na základné rozmery. Model T 284 má na dĺžku viac než pätnásť metrov, alebo aby sme boli presní, tak 15 690 mm. Na šírku by ste namerali 9679 milimetrov a výška tohto stroja je 8294 mm. Nie však absolútna. Zodvihnite korbu a jej predná špička sa bude vypínať do výšky 15,05 metra. Rázvor banského velikána je 6553 milimetrov a podvozok je tak vysoko, že by sa pod ním mohli vzpriamene prechádzať deti s výškou do 124 centimetrov.
Mimochodom, keď už hovoríme o podvozku. Predné 63-palcové kolesá sú zavesené na dvojitých lichobežníkových ramenách, zatiaľ čo vzadu pracuje tuhá náprava s dvojmontážou a je zavesená na jednom hornom lichobežníkovom ramene a dvoch spodných robustných vodiacich ramenách pripojených k uzatvorenému základnému rámu. Odpruženie celého stroja vpredu i vzadu zabezpečujú olejovo plynové tlmiče plnené dusíkom.
Brzdy s výkonom 6035 koní
Riadenie Liebherru je hydraulické a má spoločnú olejovú nádrž s elektro-hydraulickým brzdovým systémom. Objem náplne? Skromných 1060 litrov. Mega-nákladiak je schopný zvrtnúť sa na relatívne malom mieste, polomer otáčania je „len“ 17,2 metra, a keď už sme načali tie brzdy... O bezpečné zastavenie tohto stroja sa na prednej náprave stará síce len jedna kotúčová brzda ale „hryzie“ do nej hneď päť (!) strmeňov. Vzadu sú pre zmenu dva kotúče na každej strane, teda celkovo štyri a každý z nich má jeden vlastný strmeň. Podčiarknuté, sčítané – T 284 má na šesť kolies päť kotúčov a deväť strmeňov.
Azda najzaujímavejšou časťou obrovského Liebherru je jeho pohon, ktorý je v mnohom podobný diesel-elektrickým lokomotívam. Základom je tu preplňovaný 20-valcový vidlicový naftový agregát MTU20V4000 C23L s vŕtaním 170 mm a zdvihom 210 mm. Jeho celkový objem je 95,4 litra a je schopný vyprodukovať maximálny výkon 3000 kW, teda 4080 koní. Presne rozmery tohto dieselového motora nepoznáme, ale možno vám bude stačiť, ak povieme, že jeho olejová náplň má 335 litrov a v chladiacom okruhu koluje 1060 litrov kvapaliny.
Megastroj
Dvadsaťvalec roztáča generátory a vyrobená elektrická energia je následne distribuovaná na štvoricu elektromotorov integrovaných spoločne s planétovými redukčnými prevodovkami do nábojov kolies a tie následne poháňajú celý automobil. Aj keď maximálna rýchlosť týchto strojov nie je podstatná, nie je bez zaujímavosti, že sa dokážu pod plným plynom rozbehnúť na 55 kilometrov za hodinu. Zdá sa vám to málo? Potom by ste asi nemali zabudnúť, že tu hovoríme o mastodontovi s hmotnosťou 237 ton, ktorý s plne naloženou korbou váži (sedíte?) až 612 ton. Inak povedané, Liebherr zvláda skoro 2,6-násobok svojej vlastnej váhy, teda ako keby ste bežnú Škodu Octavia 1.5 TSI naložili viac ako dvomi tonami batožiny.
Asi nečakáte, že táto hora ocele a gumy bude jazdiť za pár kvapiek paliva, každopádne jej prevádzková efektivita je s ohľadom na obrovskú produktivitu práce aj tak viac než dobrá. T 284 spotrebuje 200 litrov nafty za hodinu, ale práve jej schopnosť previezť naraz 375 ton nákladu z nej robí veľmi zaujímavú a tiež ekonomickú alternatívu k bežným nákladným autám. A aby nemusela tankovať po pár otočkách s nákladom, jej nádrž pojme 5351 litrov nafty a za príplatok vám Liebherr namontuje zväčšenú s objemom 6397 litrov.
Cenu tejto hračky výrobca oficiálne nezverejňuje, vieme ale, že podľa použitej pohonnej jednotky a výbavy sa jej hodnota pohybuje od 2,8 do 4,0 milióna eur.