Palivá HyFiT môžu znížiť uhlíkovú stopu ťažkej dopravy

Syntetické palivá by mohli v budúcnosti urobiť kamiónovú dopravu menej škodlivou vo vzťahu ku klíme. Vedci zistili, že ak sa palivo vyrába z biomasy, za určitých podmienok sa vyprodukuje v celom výrobnom a spotrebnom reťazci rovnako málo CO2 ako pri elektrickom vozidle na baterky. Celková ekologická bilancia syntetických palív je tiež porovnateľná s prevádzkou na elektrický pohon. Nové palivo HyFiT môže byť tak prispôsobené, aby jeho spaľovanie produkovalo menej škodlivín ako naftový pohon, ktorý spĺňa budúcu emisnú normu Euro 7.

Prečo uvažovať o syntetických palivách pre kamióny? Mohli by ste povedať, že veď v závislosti od mixu elektrickej energie majú elektrické nákladné vozidlá obzvlášť malú stopu CO2. Ich batérie sú však veľké a ťažké, najmä ak na jedno nabitie musí takýto elektrický kamión vydržať viac ako 500 kilometrov. Syntetické palivá majú v tomto jasnú výhodu.

Ďalším plusom je, že syntetika sa dá použiť v dnešných vozidlách so zapojením existujúcej tankovacej infraštruktúry. To je obzvlášť dôležité najmä v krajinách, kde v dohľadnej budúcnosti nezvládnu zabezpečiť masívnu výstavbu nabíjacej infraštruktúry.

Ideálna kombinácia: Čo najmenej emisií aj vhodnosť pre dnešné motory

Tím z Nemecka a Švajčiarska sa venuje syntetickým palivám v rozsiahlej štúdii, ktorá bola publikovaná v odbornom časopise Nature Energy. Vedci predstavujú syntézu ako cestu, ktorá umožňuje výrobu rôznych druhov syntetickej nafty. Vedecký tím zároveň otestoval, ktorý z nich horí najčistejšie a ktorý sa hodí najlepšie pre dnešné motory.

Pri vlastnostiach spaľovania je dôležité, aby malo palivo čo najvyššie cetánové číslo (meradlo jeho horľavosti), a aby sa spôsobovalo menej škodlivín ako pri bežnej nafte. Konkrétne pri spaľovaní alkoholov s dlhým reťazcom vzniká obzvlášť málo jemných prachových častíc a oxidov dusíka. To je dobrá správa, no cetánové číslo alkoholov je v tomto prípade príliš nízke na použitie v motoroch. Zároveň je nutné zabezpečiť, aby palivá nepoškodzovali materiály dnešných motorov, najmä plasty v nich použité.

Vedci zistili, že medzi vysokým cetánovým číslom, spaľovaním s minimom škodlivín a kompatibilitou s dnešnými motormi možno nájsť optimálny kompromis: palivo s obsahom alkoholu na úrovni 20 percent hmotnosti.

„Palivo HyFiT možno použiť v súčasných motoroch. Výsledkom sú výfukové emisie, ktoré sú výrazne pod limitmi budúcej emisnej normy Euro 7,“ hovorí Walter Leitner z Inštitútu Maxa Plancka.

Zdroj: Max-Planck-Gesellschaft / foto: cz.depositphotos.com