„Trambus“ – pod týmto názvom ho kedysi poznalo snáď každé dieťa. Boli ich plné cesty a nebolo podniku, kde by neurobili kus dobrej služby. Úlohou libereckej automobilky však nebola len produkcia nákladných áut pre potreby Čiech a Slovenska, ale aj ich export. Ten totiž kedysi politicky utužoval vzťahy so spriatelenými krajinami a zároveň neraz prinášal do štátnej kasy aj „tvrdú“ menu. Vývoj preto pracoval na plné obrátky a do jeho pozornosti sa dostala aj armáda. V prvej polovici 80. rokov v LIAZ-e vyvinuli špeciálnu vojenskú modifikáciu, z ktorej neskôr vznikol LIAZ radu 101 upravený pre potreby armády.
Jeho sériová výroba trvala len necelé tri roky (1985 – 1987) a vzniklo niekoľko jeho modifikácií. Najznámejšia je 101.124 zvaná „Tanzánec“. Šlo o vojenský valník prioritne prispôsobený armáde Tanzánie. Z celej série 562 kusov totiž táto africká krajina odobrala až 527 áut. Jeden putoval do Angoly, ďalší do Iraku, dva kusy odleteli do Severnej Kórei, jeden odobrala armáda Španielska a 18 kusov slúžilo v Pakistane. Tanzánec mal pochopiteľne pohon všetkých kolies s uzávierkami oboch diferenciálov (trvalý pohon zadnej nápravy s „pevne“ pripojiteľným predkom cez prevodovku Praga PP100) a kabínu s upravenou ventiláciou a poklopom na streche (bližšie nešpecifikovaný počet áut z celej série). Kvôli predpokladom brodenia vyviedli konštruktéri sanie hore za kabínu a jeho brodivosť posunuli až na 1200 mm. Naftový šesťvalec M634-6 mal objem 11 940 cm3, max. výkon 156 kW (pri 2000 ot./min.) a dosahoval krútiaci moment 788 Nm (pri 1400 ot./min.). Na rovine sa Tanzánec rozbehol na max. rýchlosť 72 km/h, odviezol 8,75 t a na pevnom podklade predviedol stúpavosť 60 %.
Aj proti demonštrantom
Tanzánca však veľmi dobre poznali aj obyvatelia Československa. Na rozdiel od detských úsmevov a obdivu, ktorý si uživali civilné Liazy MTS na stavbách a poliach, model 101.124 vyvolával rešpekt a neraz aj obavy. Presne 12 kusov totiž slúžilo Ľudovým milíciám a armáde. Slúžil na prepravu príslušníkov VB, materiálu aj zábran používaných pri demonštráciách. Skrátka, kde vtedajší politický režim vycítil problém, tam sa neskôr s veľkou pravdepodobnosťou objavil „Tanzánec“ so zásahovou jednotkou. Jeden z nich režim nasadil aj pri Sviečkovej manifestácii v roku 1988.
Tento Tanzánec je jeden z 12 kusov slúžiacich od roku 1985 v radoch Ľudových miliícií. Slúžil aj v pohotovostnom pluku VB a v roku 1988 ho režim nasadil v Sviečkovej manifestácii. Na fotografii je už v nepojazdnom stave, jeho ďalší osud nie je známy.
Bez ohľadu na jeho vojensko-policajnú minulosť je však LIAZ 101.124 „Tanzánec“ dodnes veľkou legendou a ukážkou šikovnosti konštrukčného tímu československej automobilky. Na záver treba podotknúť, že vznikli aj verzie 101.129 (vybavené navijakom), 101.121 a 101.120 (podvozok určený pre externé nadstavby).