Príbeh zrodu Tatry 813 je dodnes opradený mnohými legendami. Niektoré trochu preháňajú, iné nie, pravdou však je, že jej civilné verzie vznikli až neskôr a boli odvodené od vojenského špeciálu T813 8x8 „Kolos“. Ten postavila kopřivnická automobilka pre potreby vtedajšej československej armády, ktorá potrebovala prepravovať tanky na podvalníkoch nielen na dlhšie vzdialenosti, ale často aj v rozbahnenom teréne. V podstate šlo o viacúčelový tahač, ktorý svojimi schopnosťami prekonával všetko ostatné, čo bolo v armáde dovtedy k dispozícii. „Po vývoji vojenskej verzie prišli na program dňa aj jej civilné verzie. V základnom projekte sa s nimi samozrejme počítalo, zrealizovali sme však len niektoré,“ prezradil vtedajší hlavný konštruktér Tatry, Milan Galia.

Prvou verziou modelového radu T813 bol vojenský "Kolos". Civilné verzie sa neskôr objavili ako jeho technické "dvojičky". Ako jediný mal však brodivosť až 1400 mm a bol schopný prevádzky na viac druhov palív.

Namiesto šesťkolky veľký „Drtikol“

„Plný nábeh Tatry 813 nastal v roku 1967. Vymysleli sme aj civilnú verziu T 813 S1 6x6 a veľa sme si od nej sľubovali. Ale mýlili sme sa,“ pokračuje Galia. Ako sa totiž neskôr ukázalo, malý rázvor medzi prvou a druhou nápravou spôsoboval jej znížené manévrovacie schonosti a podstatne horšiu ovládateľnosť ako pri základnej Tatre 138. Naopak, hviezdou (aj filmovou) sa neskôr stala veľká Tatra 813 S1 8x8, známa ako „Drtikolka“. Tá mala síce medzi druhou a treťou nápravou tiež relatívne malý rázvor 2800 mm, zásluhou riadenej dvojice predných náprav však mala aj pri plnom naložení a odľahčení prednej časti dostatok trakcie na zatáčanie aj v teréne.

Verzia T813 S1 6x6 sa pri praktických jazdných skúškach ukázala ako málo obratná. S Tatrou 138 sa v ťažkom teréne manévrovalo lepšie.

Šlo o poriadny kus auta, sklápač T813 S1 8x8 bol dlhý 8,8 m a široký 2,5 m, čo boli parametre zhodné s vojenskou verziou „Kolos“. Prekonával ju však pohotovostnou hmotnosťou 15 000 kg (Kolos 14 000 kg) a schopnosťou odviezť až 21 000 kg nákladu (Kolos mohol legálne voziť len 8200 kg). Celková hmotnosť „Drtikolky“ tak bola až 36 t (Kolos 22,2 t). Hlavnou výsadou verzie S1 bola jej obrovská korba s objemom 13 m3 (pre porovnanie, Tatra 148 S1 mala objem korby 9 m3) schopná sklonu až 50°.

Kým medzi dvojicou predných riadených náprav bol rázvor 1650 mm, medzi dvojicou zadných náprav bola vzdialenosť o 20 cm kratšia. Hoci bola celková dĺžka „Drtikolky“ až 8,8 m, vďaka premyslenej kinematike predných riaditeľných náprav sa otočila na ceste širokej 21 m (roh predného nárazníka však opisoval kruh s priemerom o 3 m väčším).

Keďže bola „Drtikolka“ civilnou verziou, na rozdiel od vojenskej T813 8x8 Kolos zabezpečovalo výrobu elektriky v jej prípade dynamo s výkonom 500 W (vojaci používali alternátor), namiesto dvoch štartérov vojenskej verzie mala len jeden (s výkonom 5,9 kW), jej svetlá výška bola o 50 mm menšia a brodivosť znížená z 1400 mm na 800 mm. Ústrednou témou auta však bol motor. V prípade vezie T813 S1 8x8 šlo o vzduchom chladený dvanásťvalec T 930-35 E s objemom 18 l, max. výkonom 199 kW pri 2000 ot./min. a krútiacim momentom 990 Nm pri 1300 ot./min. Mal suchú hmotnosť 1035 kg, cez desaťstupňovú mechanickú prevodovku poháňal všetkých osem kolies a automobilka mu vo verzii S1 udávala základnú spotrebu 43,5 l/100 km. V praxi sa však väčšina prevádzkovateľov zhodovala, že „Drtikolka“ nemala problém jazdiť za 50 a viac litrov.

Prospekt Tatry 813 S1 8x8 prezentuje jej schopnosť odviezť na svojich "ramenách" až 21 ton piesku.

Tatra 813 S1 8x8 vyrábaná v rokoch 1967 – 1982 je dnes zalúžene veľkou legendou, ktorá má svoje nezastupiteľné miesto aj v Múzeu nákladných automobilov Tatra. Máte reálnu skúsenosť s týmto autom? Ak áno, podeľte sa s nami v diskusii pod článkom.

zdroj: Tatra Trucks, Život s erbem Tatry (Milan Švihálek)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov