Pamätníci si spomenú, mladším pripomenieme, že v roku 1968 odštartovala zo Staromestského námestia v Prahe veľmi zaujímavá expedícia Lambaréné. Tento rok si teda pripomíname 55 rokov od momentu, kedy z Československa vyrazilo osem vysokoškolských študentov, aby dopravilo do gabonského Lambaréné dodávku liekov, zdravotníckeho zariadenia a lekárskych prístrojov. Tamojšia nemocnica dr. Alberta Schweitzera sa totiž dostala kvôli občianskej vojne do problémov a potrebovala pomoc. A prečo to tu spomíname? Vysokoškoláci sa na cestu dlhú takmer 36 000 km vydali nákladnou Tatrou 138. A nie hocijakou.
Expedičná Tatra 138 bola v čase expedície majetkom rektorátu Karlovej univerzity, náklady na jej prevádzku mimo územia ČSSR kryl podnik zahraničného obchodu Motokov.
S pedálmi ako z autoškoly
„Bola to špeciálna Tatra 138, na ktorej si dali kopřivnickí konštruktéri naozaj záležať,“ spomína bývalý hlavný konštruktér Tatry, Milan Galia. „Expedičná stotridsaťosmička dostala mnohé technické zlepšenia, boli ich doslova desiatky,“ dodáva Galia. Ako vo svojich pamätiach spomína, z Prahy do Gabonu to bolo takmer 36 000 km bez servisného zázemia, expedičné auto preto muselo byť extrémne spoľahlivé. Študentov zaujala expedícia Zikmunda a Hanzelku na Tatrách 805, Galia však vedel, že spomínané Tatry boli už vtedy extrémne preťažené. Vysokoškoláci preto potrebovali ťažší kaliber. „Nemal som z toho veľkú radosť, pretože som vedel, že zaťaženie expedičného auta bude ešte väčšie než pri Tatrách 805 Zikmunda a Hanzelku. Dobre som vedel, že pri týchto Tatrách 805 sa vyskytli veľké problémy spôsobené preťažením áut, študentom som preto navrhol novú Tatru 138 upravenú na vyššie zaťaženie, s kvalitnejším odpružením, bez dvojmontáže na zadných nápravách,“ pridáva spomienku Galia. Dopĺňa, že Tatru museli vybaviť ďalším nevšedným zlepšením. Nakoľko mal z celej partie vodičské oprávnenie skupiny C len jediný zo študentov (Jiří Plaček) a celú cestu tak musel oficiálne odšoférovať sám, na miesto spolujazdca vyviedli ďalší pedál spojky a brzdy (rovnako ako v autoškole), aby pri veľkej únave a strate koncentrácie vodiča mohol spolujazdec v prípade núdze auto pohotovo zastaviť. Ako neskôr uviedli študenti, najmenej dvakrát im tento systém na ceste zachránil životy. Celá karoséria (vrátane nadstavby) dostala strieborný náter, aby lepšie odolávala priamemu slnku. Expedičná Tatra 138 nakoniec splnila svoju úlohu na výbornú a predviedla takmer absolútnu spoľahlivosť. Dodnes je súčasťou vzácnej zbierky v továrenskom múzeu Tatry Kopřivnice.
zdroj: Tatra Trucks
Pôvodná expedičná Tatra 138 6x6 VN je dodnes vystavená v múzeu Tatry v Kopřivnici.