Tlak na emisie z dopravy narastá a spolu s ním prichádzajú stále nové a nové riešenia, ako objem emisií znížiť. Hoci niektoré z nápadov v podstate novými nie sú, no v kombináciami s aktuálnymi technológiami by mohli zažiť znovuzrodenie a naštartovať proces dekarbonizácie dopravy. Jedným z nich sú aj vzducholode. Investori stojaci za ich stavbou tvrdia, že vzducholode v blízkej budúcnosti nahradia krátke lety klasickými lietadlami, aj kamiónovú, či v niektorých prípadoch aj železničnú dopravu.
Vzducholode pre 100 pasažierov
Riešení pre krátke lety by mohli byť podľa investorov vzducholode. V Kalifornii spoločnosť LTA Research, podporovaná spoluzakladateľom Google Sergeyom Brinom, pripravuje testovacie lety svojej pevnej vzducholode Pathfinder 1, francúzska spoločnosť Flying Whales so sídlom vo Francúzsku a Kanade zasa získala finančné prostriedky v stovkách miliónov dolárov aj od francúzskej vlády. Tá v súčasnosti testuje svoju 650 stôp dlhú vzducholoď LCA60T. A po desaťročí vývoja Hybrid Air Vehicle v Spojenom kráľovstve pripravuje výrobu svojich vzducholodí Airlander 10. Posledná menovaná spoločnosť verí, že vzducholode znížia emisie o viac ako 90 percent v porovnaní s komerčnými letmi a zaberie rovnaký čas, ak sa zohľadní cestovanie medzi letiskami. Spoločnosť Hybrid Air Vehicle (HAV) zároveň uviedla, že stopa CO2 na pasažiera vzducholode je menej než jedna desatina v porovnaní s konvenčným lietadlom. Ďalšou výhodou vzducholodí je, že pre svoje fungovanie nepotrebujú štandardné letisko, ale môže vzlietnuť a pristáť na akomkoľvek rovnom povrchu. To znamená, že napríklad nákladné vzducholode sa môžu dostať do miest, ktoré lietadlá nedokážu zásobovať.
Vzducholode by mali byť schopné uniesť sto pasažierov a mať oveľa pohodlnejšie sedenie a viac miesta na nohy ako komerčné lety. HAV očakáva, že do budúcna by boli vzducholode poháňané výlučne elektromotorom. Podobne aj ďalší vývojári počítajú s tým, že vzducholode budú využívať kombináciu vodíka a energiu zo zabudovaných solárnych článkov.
Podľa riaditeľa pre vládne a priemyselné záležitosti spoločnosti Heart Aerospace Simona McNamara môže byť trh prímestských letov odrazovým mostíkom pre masívny prechod ma bezemisné lietanie. Nasadením regionálnych elektrických a hybridných elektrických lietadiel sa má zdvojnásobiť počet letísk s komerčnou leteckou dopravou v Európe.
zdroj: Euractiv, Flying Whales