Elektrický pohon kamiónov? Namiesto 2000 môže stačiť aj tisíc nabíjačiek
Očakáva sa, že elektrické nákladné vozidlá minimálne sčasti nahradia dieselové kamióny, a to v najbližších desaťročiach. To si však vyžaduje dostatok nabíjacích staníc na diaľniciach – koľko ich je však naozaj potrebných? Fraunhoferov inštitút pre výskum systémov a inovácií v nemeckom Karlsruhe a americká spoločnosť Amazon to vypočítali v spoločnej štúdii.
Podľa ich prepočtov by už 1 000 rýchlonabíjacích staníc stačilo na zabezpečenie 91 percent očakávanej diaľkovej elektrickej kamiónovej dopravy. v Európe v roku 2030.
„Výsledky ukazujú, že ešte menej nabíjacích miest, ako požaduje Európska únia, by pokrylo takmer celú európsku premávku elektrických nákladných vozidiel,“ hovorí Patrick Plötz z Fraunhoferovho inštitútu.
Plötz sa odvoláva na nariadenie EÚ, ktoré požaduje viac ako 2000 staníc. Nabíjačky by však museli byť výkonnejšie, aby ich mohlo byť menej, dodáva. Každá nabíjacia stanica by vraj musela mať 20 rýchlonabíjacích bodov s mimoriadne výkonným systémom megawattového nabíjania, zdôrazňuje Plötz.
Megawattové nabíjačky a dojazd elektrokamiónov
Výpočty vychádzajú z predpokladu, že do roku 2030 bude približne 15 percent nákladných vozidiel poháňaných batériami.
Vedci tiež počítali konzervatívne a predpokladali nízky reálny dojazd na úrovni 400 kilometrov, čo by v praxi znamenalo viac cyklov nabíjania.
Odborníci tiež pri príprave štúdie počítali s tým, že logistické spoločnosti nenakladajú kamióny vo vlastnom depe, čo sa však v praxi naopak stáva. Štúdia dokladuje, že je potrebné urýchliť výstavbu megawattových nabíjacích systémov, hovorí Plötz a dodáva: "To umožní logistickým spoločnostiam, ktoré nemajú možnosť nabíjania vo vlastných priestoroch, elektrifikovať svoje flotily."
Zdroj: Der Spiegel / foto: cz.depositphotos.com