Nie je ničím novým, že výrobcovia trakčných batérií pracujú nielen na ich výkonoch a schopnosti rýchleho nabíjania, ale aj na ich životnosti a čo najpomalšej degradácii v čase. Práve posledné spomínané faktory sú pri použití v nákladných autách jazdiacich na dlhé vzdialenosti veľmi dôležité. Ak by totiž museli prevádzkovatelia k nadobúdacej cene elektrického ťahača pripočítať aj výmenu trakčného akumulátora v polovici životnosti vozidla, ekonomická bilancia používania „zeleného“ auta by sa ľahko zrútila ako domček z kariet.
Viac ako milión, bez toho to nemá zmysel
Kým pri osobných autách si dnes výrobcovia môžu dovoliť ponúknuť štandardnú záruku na trakčnú batériu v rozsahu 8 rokov/160 000 km, pri nákladných by niečo podobné znamenalo neprimerane vysoké náklady na pravidelné výmeny opotrebovaných batérií. Je tu však aj konštrukčný problém, nie vždy je totiž výmena batérií jednoduchým procesom a ovplyvňuje aj niekoľko ďalších komponentov vo vozidle. A s tým samozrejme narastá aj cena za tento neštandardný servisno-diagnostický úkon. Scania preto už v roku 2017 odštartovala spoluprácu so spoločnosťou Northvolt a začali s vývojom batérie s vysokou životnosťou. Dnes je podľa ich tvrdení pripravená, pričom jej dlhodobé testy dokázali, že životnosť 1,5 mil. kilometrov s prehľadom spĺňa. „Na začiatku vývoja batériového článku sme sa zamerali na vysokú výkonnosť, nízke prevádzkové náklady a dlhú životnosť, aby sa batérie mohli v nákladných autách Scania využívať až 1,5 milióna kilometrov. Túto požiadavku vieme nielen splniť, ale aj prekročiť,“ povedal Christian Levin, generálny riaditeľ spoločnosti Scania.
Batérie môžu mať premenlivú kapacitu a sú vyskladané z rôzneho počtu batériových článkov. V prípade novinky od Sanie má každý článok kapacitu 1,57 kWh (157 Ah) a menovité napätie 3,6 V. Vďaka chladeniu vodou a premyslenému termomanažmentu, vrátane neagresívnej nabíjacej krivky, tak batérie údajne skutočne zvládnu minimálne 1,5 mil. km. Viac technických podrobností a detailov Scania, ani Notrhvolt zatiaľ neprezradili. Isté je len to, že novinka by sa mala v prvých sériových elektrických Scaniách objaviť ešte do konca roka 2023.
zdroj: Scania