Trolejbusovú trať na diaľnici odpoja

Elektrický pohon je pri osobných autách v štádiu technologického rozmachu. V súčasnosti existuje široká ponuka elektromobilov a táto neustále rastie. Aj kamiónová doprava by sa však mala stať ekologickejšou. Diaľnica s elektrickým trolejovým vedením bola v Nemecku prvotným testom, no teraz končí.

Približne pred piatimi rokmi, v roku 2018, bola otvorená päťkilometrová testovacia trasa na diaľnici A1 medzi dvoma križovatkami (Reinfeld a Lübeck). Práve tu ako na jednom z troch testovacích úsekov mohli byť nákladné autá zásobované elektrickou energiou cez trolejové vedenie počas jazdy po diaľnici. Cieľom bolo vyvinúť kamiónovú dopravu šetrnú ku klíme.

Teraz je s týmto projekt koniec. Koncom roka sa oficiálne zastaví prísun peňazí na testovaciu trasu e-diaľnice a ďalšie peniaze už štát nepošle. Dôjde preto aj k demontáži stožiarov. „Finančná podpora pre projekt vyprší ako zvyčajne na konci roka,“ vysvetlilo v júni nemecké ministerstvo hospodárstva a ochrany klímy. Zdôraznilo zároveň, že išlo iba o testovací projekt.

Drahý projekt: Nákladné trolejbusy sa neujali

Aby bolo možné počas jazdy zásobovať kamióny elektrickou energiou, musia príslušné elektrické nákladné vozidlá vysunúť pantograf. Z tohto hľadiska pripomínajú napríklad električku. Kamióny odoberajú elektrinu pre elektromotor cez stožiare umiestnené pri diaľnici. Akonáhle sa ocitne nákladné auto mimo trolejového vedenia, zapne sa naftový motor.

Vyššie spomínaný testovací úsek elektrickej diaľnice je naďalej využívaný, no preplnený rozhodne nie je: aktuálne na ňom jazdí  päť vozidiel špedičnej firmy Bode a ďalší čisto elektrický, 29-tonový kamión.

Mnohí odborníci boli k celej technológii odjakživa mimoriadne kritickí. Už v októbri 2021 generálny riaditeľ spoločnosti Daimler  Truck Martin Daum odmietal celý koncept: „Nadzemné vedenia by potrebovali komplexnú celoeurópsku infraštruktúru v dĺžke tisícok kilometrov. Súvisiace plánovacie postupy by boli veľmi zložité, zdĺhavé a podliehali by veľkej neistote. Túto technológiu je preto prakticky nemožné implementovať. Pevné nadzemné vedenia by tiež zobrali špeditérom to, čo je pre nich pri každodennej preprave veľmi dôležité: flexibilitu. Politici by preto nemali investovať žiadne ďalšie prostriedky do drahých pilotných zariadení.“

V praxi sa ukázalo, že myšlienka akýchsi nákladných trolejbusov je technicky nevyspelá a tiež neprináša želaný efekt v podobe podstatne ekologickejšej prevádzky vozidiel. Akurát, že v nej Nemci "utopili" veľa peňazí...

Zdroj: inside-digital.de