Previezť náklad z ČR alebo Slovenska do Holandska? Nie že by to bola triviálna cesta a samotná jazda prebiehala s prstom v nose, vodič si to za volantom stále musí odpracovať. Každopádne dnešná moderná technika šoférovanie na podobných či dlhších trasách pomerne významne uľahčuje.
Ťahače majú 400, 500 i viac koní, výkonné brzdy, inteligentné tempomaty pomáhajú udržať rýchlosť, stopu v jazdnom pruhu nezriedka strážia už i asistenčné systémy, predovšetkým ale môžete sedieť v slušne odhlučnenej kabíne v ergonomickom sedadle a za sebou vozíte pohodlné lôžko. Pochopiteľne takú kolónu či rovno zápchu s kamiónom nepreskočíte, ale navigácia dokáže byť v tomto smere tiež celkom nápomocná.
Prečo o tom píšeme? Ak si myslíte, že tým chceme zľahčovať prácu súčasných vodičov kamiónov, tak ste samozrejme na omyle. Máme pred ňou rešpekt. Chceli sme však aspoň v stručnosti vymenovať rozdiely medzi bežnou realitou našich dní a dobou, kedy nič z vyššie uvedeného neexistovalo.
Nič pre krehkejšie povahy
Ak si to náhodou nedokážete predstaviť, mohol by vašu predstavivosť doplniť krátky dokumentárny film z roku 1968 o ceste dvoch kamiónov z ČSSR do spomínaného Holandska. Vodiči majú k dispozícii ťahače Škoda 706 a podľa niekoľkých náznakov usudzujeme, že to nie sú staršie modely RTTN ale varianty MTTN (Modernizovaný Trambus Ťahač Návesový), ktoré dostali už novší a výkonnejší radový šesťvalec Škoda M630 s priamym vstrekovaním nafty.
Aktualizované 28. 3.: na tomto mieste nájdete NOVÝ AKTÍVNY ODKAZ NA PÔVODNÉ VIDEO
Nečakajte však zázraky. Tieto pohonné jednotky mali 180 koní a maximálna udávaná rýchlosť ťahača bola len 81 km/h. To však nebolo to najhoršie. Samotní vodiči si sťažovali na hluk a podvozok odpružený listovými pružinami bol všetkým možným, len nie pohodlný. Pridajte k tomu absenciu mobilných telefónov, ktorými dnes jednoducho privoláte pomoc v prípade nehody či poruchy, výrazne redšiu sieť čerpacích staníc a je dosť možné, že by ste si v tej dobe prácu za volantom kamiónu rozmysleli.
zdroj: Česká televízia