Ešte nedávno to bola hudba budúcnosti a kontroverzná vízia ako vystrihnutá z románu 1984 anglického spisovateľa Georga Orwella. Dnes je to realita ďaleko prekonávajúca všetky predstavy neustáleho dohľadu nad ľuďmi. O čom je reč? Samozrejme o všadeprítomných kamerách, ktoré máme nielen na každom rohu na uliciach a popri cestách, ale po novom snímajú aj profesionálnych vodičov za volantom.
Ak chcete konkrétny príklad, stačí sa pozrieť na ten najnovší, ktorého súčasťou je britská spoločnosť Maritime Transport. Tento dopravca sa totiž rozhodol do všetkých svojich vozidiel namontovať novú generáciu kamerových systémov firmy CameraMatics.
Celkovo ide o 1500 nákladných automobilov, pričom nový sledovací systém obsahuje hneď niekoľko kamier. Časť z nich sleduje dianie v bezprostrednom okolí vozidla a vodičovi objektívne uľahčí šoférovanie a zároveň zvýši bezpečnosť. Kamery totiž snímajú situáciu v mŕtvych uhloch a veľmi rýchlo odhalia potenciálne riziko v podobe chodca, cyklistu či „neviditeľného“ osobného auta. Jedna z kamier je však aj priamo v kabíne a jej objektív je namierený rovno do tváre obsluhy.
Ako to už býva, aj v tomto prípade je novinka, respektíve špehovanie samotného vodiča podávané ako bezpečnostná poistka. Elektronika totiž zaznamenáva výrazy tváre a je schopná odhaliť príznaky únavy či rozptýlenia. Háčik je akurát v tom, že zábery nevyhodnocuje len samotný systém vo vozidle, ale sú prenášané po sieti a nahrávané na servery prevádzkovateľa, ktorý tak má kedykoľvek možnosť vzdialene sa pozrieť, čo vodič práve robí.
2000 vodičov pod drobnohľadom
Maritime Transport svoje rozhodnutie sledovať v reálnom čase približne 2000 vodičov pri práci samozrejme obhajuje. Hovorí o ňom ako o veľkom príspevku bezpečnosti a potenciálnom zdroji dôkazov pri vyjednávaní s poisťovňami pri riešení nehôd. Firma to zároveň berie ako komunikačný systém, prostredníctvom ktorého môže ich tréner online upozorňovať vodičov na chyby pri riadení.
Prvé hlasy rozporujúce rozhodnutie britského dopravcu namietajú, že kvôli vyjednávaniam s poisťovňami v žiadnom prípade nie je nutné sledovať vodiča nonstop kamerou namierenou do tváre. Na to stačí snímať okolie nákladného auta a mať záznam jeho telematiky, ktoré odhalí chovanie obsluhy tak či tak.
Nám napadá ešte trochu iná alternatíva. Rozhodnutie Maritime Transport a iných dopravcov podobne sledujúcich svojich vodičov samozrejme rešpektujeme. Sú to súkromné firmy, ich pravidlá hry. A ak s nimi šoféri súhlasia, nikto proti tomu nemôže nič namietať.
Na druhej strane si ale myslíme, že by bolo fér, keby sa k tomu dopravcovia ako Maritime Transport postavili čelom. A to doslovne. Inak povedané - čo tak namontovať kamery na monitory všetkých ľudí vo firme, a to vrátane manažmentu, ktorý o sledovaní vodičov rozhodol? Predsa ak robia svoju prácu poctivo, nemôže im v žiadnom prípade prekážať, že na nich bude niekto nonstop pozerať a sledovať, čo presne robia na svojom počítači.
zdroj: Maritime Transport