Rusko bolo vždy známe aj svojim automobilovým priemyslom so špecifickým výrobným programom. Okrem faktu, že väčšina jeho výrobkov malo technický základ v „imperialistických“ vzoroch, či šlo o výrazne modifikované licenčné konštrukcie, autá a motorky z tohto regiónu sa vyznačovali aj patričnou robustnosťou a schopnosťou prežiť v nehostinných podmienkach minimálneho servisu. Zaujímavou je aj orientácia ruského automobilového priemyslu na ťažkú techniku a dôraz na uspokojenie potrieb hospodárstva krajiny. Aj preto bolo Rusko často známejšie svojimi nákladnými autami a traktormi, než výrobou osobných vozidiel (až do vzniku automobilky AvtoVAZ z Togliatti). V prípade automobilky Kamaz však bolo všetko trochu inak, už od začiatku bola totiž projektovaná ako ukážková vlajková loď priemyselnej výroby Sovietskeho zväzu.
Prvý vyrobený Kamaz dostal červený lak kabíny a dodnes je v továrenskom múzeu. Automobilka ho totiž medzičasom vypátrala, odkúpila a dôkladne zrenovovala.
„Víťazný“ február na brehu rieky Kama
Potreba moderných nákladných áut a exportné ambície Ruska vyvrcholili v roku 1969 požiadavkou vlády na výstavbu úplne novej automobilky produkujúcej nákladné autá. Z dôvodu dostupnosti a strategického umiestnenia padlo rozhodnutie továreň postaviť v Tatarstane na brehu rieky Kama, v meste Naberežnyje Čelny (vyberalo sa z vyše 70 lokalít po celom bývalom Sovietskom zväze). Suroviny a hotové výrobky tu mohli prúdiť železnicou, aj lodnou dopravou. Továreň dostala názov Kamaz (Kamskij avtomobilnyj zavod) a jej výstavbu definitívne ukončili začiatkom roku 1976. Šlo o ukážkový projekt, pretože jej úlohou bola výroba najmodernejších nákladných áut v krajine a technológie jej výrobných zariadení mali byť na svetovej úrovni. S projektovaním, stavbou, aj dodávkami technológií preto Kamazu pomáhali aj spoločnosti Hitachi, Kamatsu, či francúzsky Renault. Cieľom bola výrobná kapacita 150 000 nákladných áut ročne a k tomu ďalších 100 000 náhradných motorov.
V roku 1987 sa na cestách objavila aj modernizovaná verzia KAMAZ 53208.
Prvý sériový Kamaz zišiel z výrobnej linky presne 16. februára 1976. Pre Rusov šlo o veľkú udalosť, preto ho odprezentovali priamo na Červenom námestí v Moskve. Dostal slávnostné výrobné číslo 000 000 1 a za jeho volantom bol počas slávnostnej prezentácie skúšobný továrenský vodiť Valery Peretolchin. Šlo o Kamaz 5320, ktorého konštrukcia vychádzala z návrhu automobilky ZIL. Konštrukčným návrhom prvého Kamazu bola totiž poverená automobilka ZIL, až neskôr sa kompletný vývoj presunul za brány novej továrne Kamazu. Za zmienku stojí aj skutočnosť, že tempo výroby bolo naozaj rýchle a už v polovici roka 1979 opustil brány továrne Kamaz s poradovým číslom 100 000.
Automobilka Kamaz vyrába nákladné autá dodnes, pričom jej výrobný program tvorí viac ako 30 modelov rôzneho zamerania. Jej existenciu mimo Ruska výrazne pripomína aj súťažný tím Kamaz Master, ktorý až do vypuknutia konfliktu na Ukrajine reprezentoval značku na medzinárodných vytrvalostných púštnych súťažiach, kde pravidelne dominoval. Nie je žiadnym tajomstvom, že tím bol podporovaný aj samotnou vládou a nemal núdzu o dostatočné finančné zázemie. Nemalú časť výrobného programu automobilky dnes tvoria aj armádne špeciály a autá logistickej podpory, prioritou však stále zostáva výroba pre civilný sektor.
Kamaz sa vo svete preslávil aj svojimi púštnymi špeciálmi.
zdroj: Kamaz