Alternatívne pohony sú pre ťažké úžitkové autá veľmi dôležitou témou. A zdá sa, že ešte dôležitejšou, než pri osobných autách. V ich prípade sa totiž ukazuje, že riešením by vo väčšine prípadov mohol predstavovať batériový elektromobil. Pri nákladných autách s potrebou vyšších dojazdov to však tak jednoznačné nie je a omnoho dôležitejšie je hľadanie vhodnej alternatívy k batériovým elektrickým pohonom. Pri nich sa totiž ukazuje, že príliš dlhá doba dobíjania batérií je problém, ktorý výrazne zhoršuje efektivitu prepravy na veľmi dlhé vzdialenosti. Riešením by mohol byť vodík. Aj vodíkový pohon sa však delí na dve vetvy. Rusi si zatiaľ vybrali cestu palivových článkov.

400 km na vodík

Ruská automobilka Kamaz ukazuje svoje široké kompetencie v oblasti technického vývoja a po autonómnych kamiónoch sa na verejnosti prezentuje aj svojou vodíkovou verziou. Konštruktéri si tentoraz nevybrali cestu priameho spaľovania vodíka v klasických spaľovacích motoroch, ale použila palivové články a pohonný reťazec podobný batériovým elektrickým autám. Rozdiel je len v skladovaní energie na palube. Novinka s presným označením Kamaz-53193 si na palube vozí nádrže na stlačený vodík, ktorý zásobuje palivové články generujúce elektrickú energiu. Presné technické detaily Kamaz zatiaľ neprezradil, známe je len to, že auto má nosnosť 20 t, na jedno natankovanie vodíkových nádrží dosiahne normovaný dojazd 400 km a vzniklo v dielňach oddelenia Kamaz PTC. Kedy sa vodíkový Kamaz ukáže v sériovej výrobe a následne zamieri k zákazníkom, nie je známe.

zdroj: Kamaz