Ruská automobilka Kamaz je väčšine súčasníkov známa predovšetkým vďaka svojim víťazstvám na legendárnej Rely Dakar. Odhliadnuc od toho je to však stále aktívny výrobca nákladných áut a patrí medzi najväčších producentov úžitkových vozidiel, ktorého história sa začala písať ešte v roku 1969. Vtedy totiž politické vedenie krajiny rozhodlo o vybudovaní modernej automobilky. Jej výstavba trvala sedem rokov a vo februári 1976 zišiel z výrobných liniek prvý nákladný Kamaz. O 48 rokov neskôr automobilka stále žije, má sa k svetu a na trh posiela novú verziu svojej vlajkovej lode. Kamaz K5 prichádza aj ako trojnápravový valník na 20 europaliet.
Takto vyzeral plachtový Kamaz 53212 z roku 1979. O pohodlí a spotrebe dnešného modelu K5 mohli vtedajší vodiči len snívať, hoci na vtedajšie pomery šlo o pomerne „luxusnú“ verziu určenú na dlhšie vzdialenosti.
Nekonečný rad čísiel
Ruskí producenti sú vo všeobecnosti známi posadnutosťou označovať svoje modely áut nič nehovoriacimi číselnými kódmi. Kamaz nie je výnimkou, novinka preto nesie presné označenie Kamaz 65658-B5, čo v preklade do zrozumiteľnejšej podoby znamená plachtový valník Kamaz K5. Má plachtovú nadstavbu s posuvnou strechou aj stranami a znak náprav 6x2/2. Z troch náprav je tak hnaná len prostredná. Ako tvrdí výrobca, manévrovacie schopnosti pomerne dlhého auta dokáže zlepšiť zodvihnutie zadnej nápravy. Zmenší sa tým polomer otáčania a zároveň o 3 % klesne aj prevádzková spotreba valníka. A to je dosť, najmä pri dlhých cestách, ktorým je prispôsobená aj kabína auta. Poskytuje posteľ pre šoféra, klimatizáciu, samostatné pneumatické odpruženie a multimediálny systém.
Jeho prepĺňaný naftový šesťvalec má maximálny výkon 287 kW (390 k) a silu prenáša na kolesá cez dvanásťstupňovú automatickú prevodovku. Akú emisnú normu motor plní, Kamaz oficiálne neinformuje. Na ložnej ploche odvezie 20 europaliet s celkovou hmotnosťou 15,2 t.
zdroj: Kamaz