Kdekto by si mohol myslieť, že ak je Rusko v niečom skutočne sebestačné, tak to bude určite vo výrobe nákladných automobilov. Pravdou ale je, že v jednom segmente momentálne nemá ani jediného zástupcu – chýbajú mu vlastné ťažké vozidlá určené do povrchových baní.
Všetky veľké vyklápače používané napríklad v kameňolomoch dodáva Rusom buď bieloruský BelAZ, alebo ide o iné zahraničné produkty. Najčastejšie Terex, Volvo, Liebherr, Perlini, Caterpillar, ale nezriedka narazíte aj na čínske značky SANY a XCMG alebo indický BEML, ktorý je známy licenčnou výrobou vozidiel Tatra. Rusom tento stav pochopiteľne nevyhovuje, a preto asi neprekvapuje iniciatíva pološtátneho koncernu Kamaz, ktorý sa ho rozhodol zmeniť.
Kamaz Herkules
Oficiálnych informácií o tomto projekte je zatiaľ veľmi málo, hovorí sa ale, že Kamaz už dostal štátnu dotáciu vo výške 400 miliónov rubľov (teda približne 4,6 milióna eur). Tá by mala byť investovaná do vývoja hneď niekoľkých damperov s názvom Herkules a Jupiter, ktoré doplnia momentálne prakticky hotový päťnápravový Kamaz 65805 Atlant s nosnosťou 60 ton.
Kamaz Atlant
Vrcholným modelom má byť Kamaz Jupiter s užitočným zaťažením 125 až 220 ton, k týmto strojom však dosiaľ nemáme takmer žiadne technické detaily. Že existujú plány na ich výrobu, vieme aj vďaka jednej fotografii z návštevy premiéra Mišutina v Kamaze – všimnite si nástenku a vozidlo na nej úplne vpravo.
Malo by ísť o vozidlo s nosnosťou 125 ton a jeho primárna pohonná jednotka by mala spaľovať skvapalnený zemný plyn (LNG). Na vedľajšej tabuli je potom zachytená ďalšia verzia Kamazu Jupiter, tentoraz však v autonómnom prevedení, ktorá by mala mať užitočné zaťaženie až 220 ton. Podľa najoptimistickejších predpovedí by mal v spolupráci s čínskou firmou Weichai vzniknúť prvý prototyp v roku 2023, pričom ročne by malo byť postavených približne 100 automobilov.
Takto by mal podľa dizajnérov vyzerať autonómny Kamaz Jupiter.
Čo všetko nakoniec z celého projektu ruských ťažkých nákladných automobilov vznikne a čo ostne len na papieri či v štádiu praktických pokusov, môžeme dnes samozrejme len hádať. Zdá sa ale, že najďalej sa dostal vývoj kĺbového dampera Herkules, ktorý bol v podobe nedokončeného prototypu predstavený aj ruskému premiérovi.
Diesel, elektrika a bez klasickej prevodovky
Kamaz Herkules by sa mal vyrábať od roku 2023 a mal by existovať v dvoch základných variantoch. Jednoduchší model bude dvojnápravový v konfigurácii 4x4 a poznáme aj jeho predbežné rozmery. Bude mať dĺžku 8769 mm, šírku 3600 mm, výšku 3499 mm a pri pohotovostnej hmotnosti 25 ton bude mať užitočné zaťaženie 25 000 kg.
O jeho pohon by sa mali starať tri elektromotory s celkovým výkonom 1551 koní, ktoré budú napájané lítium-iónovými akumulátormi. Tie má priebežne dobíjať dieselový agregát s maximálnym výkonom 450 koní a už z rozdielu oboch hodnôt hádame, že by Herkules mohol byť plug-in hybrid s dobíjaním zo zásuvky. Jeho najvyššia rýchlosť by mala byť limitovaná na 30 km/h.
Druhý kĺbový Kamaz (ktorý vidíte aj na úvodnej fotografii) bude trojnápravový a tým pádom výrazne väčší. Ruské zdroje hovoria, že má dĺžku 11390 mm, šírku 3600 a výšku až 4030 mm. Srdcom jeho pohonu bude opäť vznetový motor s výkonom zvýšeným na 550 koní, ktorý bude aj tu v úlohe generátora elektrickej energie. Tá sa bude ukladať do batérií a poháňať až štyri elektromotory s kombinovaným výkonom 2611 koní.
Väčší Kamaz Herkules bude mať pohotovostnú hmotnosť 40 ton a na korbe odvezie horniny či iný náklad s váhou 35 tisíc kg. Jeho maximálna rýchlosť bude posunutá nepatrne vyššie (35 km/h) a skvelú priechodnosť terénom mu okrem pohonu 6x6 má zabezpečiť aj svetlá výška až 617 milimetrov.
zdroj: Kamaz