Prvá generácie Tatry Phoenix znamenala pre kopřivnickú automobilku veľký zlom a zároveň odkaz, že s ňou treba stále počítať. Kombinovala nové prístupy s tradičnou technikou a zákazníkov oslovila natoľko, že sa automobilka rozhodla v nastolenej ceste pokračovať a postaviť jej nástupcu. Tatra Phoenix II je preto opäť najočakávanejšou niovinkou sezóny a samotná Tatra robila okolo jej predstavenia patričný rozruch. A aby to bolo dokonalé, predstavila ju v rovnakých „retro“ odtieňoch, akými sa v roku 2011 svetu prezentovala jej prvá generácia. Teraz je tu, s podstatnými vylepšeniami a znova v konfiguráciách 4x4, 6x6, aj 8x8. K dispozícii je aj verzia s usporiadaním náprav 1+3 (s tromi zadnými nápravami), pričom vždy ide o tradičnú konštrukciu Tatry s nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. Tie sú odpružené výlučne pneumaticky.

Prednosťou koncepcie podvozka Tatry je bezkonkurenčná priečna stabilita v teréne.

S novou elektronikou

Novinkami v elektronickej výbave a bezpečnostných systémoch modelu Phoenix II sú dažďový a svetelný senzor, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém detekcie prekážok pred vozidlom s dosahom 150 m (spolupracuje s adaptívnym tempomatom ACC), systém varovania pred opustením jazdného pruhu (LDWS – Lane Departure Warning System) pracujúci pomocou kamery umiestnenej za čelným sklom, monitorovanie tlaku v pneumatikách a ich teploty (to isté systém meria aj v rezervnom kolese) a úplne nový digitálny kamerový systém nahrádzajúci hlavné a širokouhlé spätné zrkadlá (voliteľná výbava). V tomto prípade sú kamery umiestnené na ramenách a svoj obraz premietajú na displeje vo vnútri kabíny.

Tatra počas oficiálneho predstavenia novinky v podvečer 5. júna 2024 prezradila, že vývoj modelu Phoenix II začal v roku 2022 a novinka v sebe znova spája tradičné konštrukčné prvky značky Tatra, um jej konštruktérov, kabíny a motory partnerskej spoločnosti DAF Trucks a prevodovky ZF a Allison. Všetko však v ďalších evolúciách a prispôsobené aktuálnym legislatívnym požiadavkám. „Novú Tatru sme postavili tak, aby zodpovedala povesti spojenej so značkou Tatra a naplnila význam hesla Tatra vás dostane ďalej,“ povedal Lukáš Andrýsek, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Tatra Trucks. Kabína DAF je povedomých tvarov, no je prepracovaná, bezpečnejšia a má byť výrazne komfortnejšia. „Kabína bude k dispozícii v krátkej dennej, aj predĺženej spacej verzii. Tú navyše ponúkneme aj so zvýšenou strechou s jednou alebo dvomi posteľami. Vodič bude mať k dispozícii moderný digitálny prístrojový štít, vylepšenú ergonómiu ovládania palubných systémov a v kabíne nájde nové anatomické, vzduchom odpružené sedadlá poskytujúce zdravé sedenie,“ doplnil Radomír Smolka, člen predstavenstva Tatra Trucks zodpovedný za vývoj a výskum.

Nová generácia motorov Paccar MX-11 a MX-13 budú k dispozícii s výkonmi 300 kW/408 k, 330 kW/449 k (MX-11) a 315 kW/428 k, 355 kW/483 k a 390 kW/530 k (MX-13). Spolupracovať budú s automatickými prevodovkami ZF TraXon a na želanie s prevodovkami Allison. S manuálnou prevodovkou už model Phoenix II nekúpite. Sériovú výrobu novinky odštartuje Tatra v lete 2024 a k prvým zákazníkom sa model Phoenix II dostane v priebehu nasledujúcej jesene.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj: Tatra Trucks