Flexibilita je kľúčovou vlastnosťou novodobých elektrických autobusov. Práve táto vlastnosť je rozhodujúcou pri hodnotení ich konečnej ekonomickej efektivity. Ide totiž o ďalší nástroj znižujúci ich pomerne vysoké obstarávacie ceny. Vďaka špecifikám elektrického pohonu totiž ich výrobcovia dokážu ponúknuť hneď niekoľko verzií pohonu bez toho, aby sa zásadným spôsobom menila základná konštrukcia skeletu. V tomto má elektrický autobus značnú výhodu pred klasickou naftovou verziou. Ťaží z nej aj nové elektrické Iveco Crossway ELEC.

Bez obmedzenia miesta pre batožinu

Nový Crossway ELEC (na úvodnej fotografii) je dlhý 12 až 13 metrov (teda dostupný v triedach II a III) a odvezie 63 cestujúcich (12-metrová verzia odvezie 57 cestujúcich). Trakčné baterky si vozí na streche a v zadnej časti karosérie, pričom je k dispozícii vo verziách s tromi, či šiestimi trakčnými batériami. Ako tvrdí Iveco, Crossway ELEC je vhodným najmä ako školský autobus, ktorý denne bežne najazdí maximálne 200 km. Uloženie batérií je navrhnuté tak, aby žiadnym spôsobom neobmedzovalo miesto pre batožinu cestujúcich, takže môže slúžiť aj ako bežný linkový autobus (v najvyššej konfigurácii odvezie 6,3 m3 batožiny). Celková ponúkaná kapacita NMC batérií je 415 kWh, čo umožňuje normovaný dojazd zvýšiť až na 500 km. Jeho trakčný elektromotor má max. výkon 290 kW (394 k) a krútiaci moment 3000 Nm. Prvé kusy noviky sa k zákazníkom dostanú už v priebehu roka 2025.

zdroj: Iveco Bus