IVECO Powerstar s motorom CURSOR 13
Všetci traja spomenutí jazdci na IVECO Powerstar s motorom FPT Industrial CURSOR 13. Ten je navrhnutý tak aby poskytoval výkon, účinnosť, spoľahlivosť a udržateľnosť v tých najnáročnejších podmienkach. A preukázali sa v tom najlepšom možnom výsledku, keďže posádky používajúce tieto motory skončili na 9 priečkach v top 10.
Zvládli prejsť 12 etáp a vzdialenosť 8000 kilometrov z Bishu do Shubaytahu, z toho viac ako 5000 kilometrov tzv. špeciálov, teda mimoriadne náročných meraných úsekov. Spomínaný Aleš Loprais označil tohoročný Dakar za jeden z najnáročnejších v histórií. “Jako vždy pro nás jezdce představuje Dakar řadu výzev - od překážek, které nás potkávají dunu za dunou, až po zkoušky odolnosti a houževnatosti, které se objevují v každé etapě. Každý rok přináší rallye nové cenné poznatky a nečekaná překvapení. Pro jejich zvládnutí je nesmírně cenné spoléhat se na motor FPT Industrial, který se opět ukázal jako dokonalý partner pro tak extrémní podmínky.” povedal na konci poslednej etapy.
Prečo je CURSOR 13 tak dobrý ?
Jedná sa o radový šesťvalec s objemom 12,88 litra, ktorý dokáže vygenerovať cez 1000 koní a maximum krútiaceho momentu presahuje 5000 Nm. Nastavenie vykonáva priamo vývojové centrum FPT Industrial vo švajčiarskom Arbone, kde sa pripravujú aj motory pre okruhové ťahače. Okrem výkonu je dôležitá technológia HI – eSCR spoločnosti FPT Industrial. Vďaka výskumu a vývoju vylepšili technológiu SCR, ktorá transformuje NOx na dusík a vodu vstrekovaním močoviny do výfukového potrubia. To umožnilo vyvinúť riešenie bez EGR založené na optimalizovanom spaľovaní a vysokej účinnosti konverzie NOx.
Patentované funkcie HI-eSCR zahŕňajú exkluzívny systém riadenia dávkovania močoviny (založený na sieti integrovaných senzorov, ktoré monitorujú akýkoľvek prebytok NOx a amoniaku) a tepelne izolovaný vysokoturbulentný mixér, ktorý umožňuje homogénnu hydrolýzu močoviny a plnú emisnú zhodu. Znížili teda náklady na prevádzku a to aj vďaka DPF filtru s pasívnou regeneráciou, intervalom výmeny oleja pri 150 000 km a čistení DPF pri 600 000 km. To všetko dáva uživateľom motora obrovskú výhodu z hľadiska zníženia nákladov a prevádzkyschopnosti.