Súčasná piata generácia modelu Iveco Daily je na trhu už od roku 2014, nevyzerá to ale, že by sa v najbližšej dobe chystala do výslužby. Kde berieme tú istotu, ste určite pochopili – Taliani aktuálne predstavili pomerne rozsiahlu modernizáciu tohto vozidla, ktorá mení viac techniku než dizajn.
Maska a viac nič
Z letmého porovnania najnovších fotografií s pôvodným autom to vyzerá, že štylistické oddelenie prepracovalo masku chladiča a zvyšok ostal identický, nevylučujeme ale, že sa vám podarí objaviť pár ďalších drobností, ktoré nám unikli. Oficiálna tlačová správa úpravy zovňajšku ani nespomína, a tak je zrejmé, že v tomto prípade sa vývojári sústredili na úplne iné aspekty.
Faceliftovaná Daily bude aj naďalej spoliehať na 2,3-litrový preplňovaný naftový štvorvalec F1A v troch výkonových verziách (116, 136 a 156 koní), konštruktéri však zákazníkom predsa len niečo pridali. V prvom rade o 15 percent vyšší krútiaci moment a kvôli čistote výfukových plynov i zdvojené vstrekovanie močoviny AdBlue. Iveco tvrdí, že zaberá rovnaké miesto ako pôvodný systém, pričom jeho inštaláciu si vynútila emisná norma EU6-E, ktorá bude bez výnimky platná od septembra tohto roka.
Modifikované štvorvalce podľa výrobcu vykazujú pri testoch prevádzkovej efektivity až o šesť percent nižšiu priemernú spotrebu paliva, to je však tiež zásluha úplne novej šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Práve ona dovolila spomínané navýšenie krútiaceho momentu a Iveco sa nezabudlo pochváliť, že ide o prevodovku s najpresnejším radením vo svojej triede.
Nemenej zaujímavý je tiež fakt, že sa technici rozhodli zaradiť medzi motor F1A a novú prevodovku väčšiu spojku, doteraz používanú v kombinácii s dieselovým trojlitrom. Iveco tvrdí, že sa vďaka tomu predĺži jej životnosť o osemnásť percent. A keď už spomíname úspory, výrobca dodáva, že manuál má interval výmeny oleja predĺžený na 350 tisíc kilometrov a kvôli tomu by sa zákazníkom mali znížiť náklady na údržbu a opravy o štyri percentá.
Pokiaľ ide o agregát F1C, teda trojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 160, 180 alebo 210 koní, aj ten bude v dvoch slabších prevedeniach dostupný s novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, firma však v jeho prípade iné zmeny nespomína (3.0 CNG s výkonom 136 koní a 350 Nm ostáva v ponuke).
Daily na vzduchu
Druhou veľkou novinkou modifikovaného Iveca Daily pre rok 2021 je vzduchové odpruženie spolupracujúce s adaptívnymi tlmičmi. Automobilka to vo svojej správe vyslovene nekonkretizuje, predpokladáme ale, že pôjde o príplatkovú výbavu.
Nová technika dostala označenie Air-Pro a systém má byť schopný upravovať tuhosť tlmičov kontinuálne, každých 10 milisekúnd. Vďaka tomu sa podľa Iveca znížili vibrácie o 25 percent, a tým pádom sa vodič či posádka môžu spoľahnúť na vyšší komfort jazdy, to však nie je jedinou výhodou tejto technológie.
Vo vozidle je vľavo od volantu namontovaný otočný ovládač, ktorým si šofér môže vybrať jeden z troch dostupných režimov vzduchového odpruženia Air-Pro. Prvý s názvom „Soft“ uprednostňuje pohodlie posádky pre všetkým ostatným, zatiaľ čo „Load“ je určený k jazde s ťažkým nákladom.
Po jeho aktivácii auto „stuhne“ a podvozok pred komfortom uprednostní ovládateľnosť, stabilitu a kontrolu náklonov karosérie. A keď už sme pri tom, mali by sme dodať, že podľa Iveca Air-Pro obmedzuje náklony v zákrutách až o tridsať percent. Posledným dostupným módom je „Auto“, ktorý (ako naznačuje i jeho názov) nastavuje tuhosť tlmičov i vzduchové pružiace jednotky automaticky podľa predvolených parametrov.
Súčasťou otočného ovládača Air-Pro sú tiež tlačidlá, pomocou ktorých bude môcť vodič meniť svetlú výšku vozidla a podobné gombíky nájdete tiež v zadnej časti nákladového priestoru. Umožnia znížiť alebo zvýšiť svetlú výšku Daily v priebehu desiatich sekúnd, a tým uľahčiť nakladanie či vykladanie tovaru.
Pena s pamäťou
Ďalšou sympatickou novinkou na palube talianskej dodávky sú nové sedadlá vyplnené pamäťovou penou (týka sa to sedákov, operadiel i hlavových opierok). Podľa tvorcov tento materiál poskytuje vyšší komfort, lepšie sa prispôsobí postavám cestujúcich a rovnako znižuje maximálny tlak na telo až o 30 percent.
Ešte viac asi poteší skutočnosť, že nové sedadlá dostali o 15 mm zväčšené bočné výplne a o 20 mm predĺžený sedák, ktorý je zároveň o 15 mm hrubší. Iveco pristúpilo k týmto úpravám aj preto, aby Daily poskytlo viac pohodlia aj vyšším vodičom. Mimochodom, dizajnéri prepracovali aj boky sedadiel, presnejšie povedané ich otočné ovládače a páčky, aby neprekážali pri častom nastupovaní a vystupovaní pri rozvážaní tovaru od domu k domu.
Alexa od Amazonu
Rovnako ako v prípade ťahača Iveco S-Way, aj model Daily dostal hlasovo ovládanú asistentku Alexa od Amazonu, patriacu pod novú výbavu nazvanú Iveco Driver Pal. Táto technika má vodičovi uľahčiť komunikáciu s vozidlom, pomôcť s rýchlou kontrolu technického stavu, ovládať navigáciu a v prípade potreby systém pomôže s privolaním pomoci.
Alexa môže zároveň na požiadanie poskytovať rady, ako upraviť jazdný štýl, aby sa znížila celková spotreba paliva, ale má tiež uľahčiť vzájomnú komunikáciu medzi vodičmi, ktorí si tak jednoduchšie vymenia informácie o prípadných komplikáciách na trase.
zdroj: Iveco