Elektrifikácia segmentu ťažkých nákladných áut postupuje výrobným programom stále väčšieho počtu automobiliek, pričom úroveň elektrických modelov z roka na rok rastie. Nielen čo sa týka dojazdov a výkonov hnacích sústav, ale aj rýchlosti nabíjania a rozrastajúcej sa pomocnej infraštruktúry. Ani tie najmodernejšie batériové elektrické autá sa však rýchlosťou „načerpania“ energie svojim naftovým protivníkom ani len nepribližujú. To však neplatí pre modely využívajúce palivové články. Práve tie by mali byť v budúcnosti alternatívou k spomínaným batériovým elektromobilom.
Nie je elektromobil ako elektromobil
Len pre pripomenutie, auto s palivovým článkom je v podstate tiež len elektromobil, no energiu si nevozí v ťažkých trakčných akumulátoroch, ale v palivových článkoch ju vyrába z vodíka uloženého integrovaných tlakových nádržiach. Automobilka Isuzu tejto technológii verí natoľko, že sa spojila s Hondou a spolu začali nielen so zdokonaľovaním, ale aj reálnym testovaním auta s palivovými článkami. Zatiaľ len na území domáceho Japonska, no cieľom celého programu je zdokonalenie technológie na takú úroveň, že začnú s jej sériovou výrobou pre celý svet. Novinku testujú v modeli Isuzu CYJ77C-WX Low deck 8x4 s vonkajšími rozmermi 11 980 x 2490 x 3770 mm, celkovou hmotnosťou 25 t a 4 palivovými článkami (každý s výkonom 103 kW. Na palube si auto vozí až 56 kg vodíka. Poháňa ho trakčný elektromotor s max. výkonom 320 kW (435 k). Všetky testovacie procedúry chcú kooperujúce automobilky ukončiť najneskôr do roku 2027 a následne vypustiť na trh hneď niekoľko modelov s palivovými článkami.
zdroj: Honda