Ak sa povie žltý autobus, mnohým sa dnes pred očami vybaví typický americký školský autobus s dlhou kapotou pred vodičom postavený na podvozku ťažkého nákladného auta. Tak to aj skutočne je, lenže aj do tejto oblasti dnes prenikajú nové trendy a elektrifikácia hromadnej dopravy v mestách má na celom svete zelenú. Aj v USA. Asi preto neprekvapí, že spoločnosť Daimler Truck spolu v kooperácii s výrobcom autobusov Thomas Built Buses postavili už druhú generáciu vozidla, ktoré vo svojom segmente mení pravidlá. Nový elektrický školský autobus prichádza s technikou, aká nemá medzi tradičnými žltými autobusmi obdoby.

S potrebným know-how

Spoločnosť Daimler Truck má nepochybne dosť skúseností aj technického vybavenia na to, aby poskytla potrebné know-how na vývoj a následnú produkciu elektrického autobusu. Thomas Built Buses zasa disponuje skúsenosťami zo stavby školských autobusov a tak neprekvapí, že ich spojením vznikla už druhá generácia autobusu, ktorý by mal výrazným spôsobom zmeniť pravidlá prepravy detí do amerických škôl. Zaujímavosťou novinky s pomenovaním Jouley je použitie novej integrovanej zadnej nápravy eAxle s označením 14Xe, ktorá v sebe spája trakčný elektromotor, generátor, prevodovku, rozvodovku a kompletné zadné brzdy. Vďaka tomu autobus nepotrebuje pod karosériou žiadny kardan, čo zlepšuje jeho aerodynamiku a výrazným spôsobom znižuje hmotnosť vozidla.

Vďaka rázvoru náprav 5,56 m a dlhému zadnému previsu poskytne nový Jouley dostatok miesta na prepravu až 60 cestujúcich. Ani pri plnom zaťažení pritom dynamika nijak neutrpí, výkon elektrického pohonu je totiž nadštandardných 220 kW (299 k), pričom energiu čerpá z batérií s celkovou kapacitou 246 kWh. Celá elektrická architektúra americkej novinky využíva 800 V technológiu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Daimler Truck