Svet lodí a nákladných, či osobných  áut spája viacero vecí. Pohon je nepochybne jednou z nich, vo svete lodí je však všetko podstatne väčšie, od objemu motorov, cez ich výkony, až po spotrebu. Práve spotreba je však momentálne v hľadáčiku výrobcov lodí asi najviac, aj na ne sa totiž vzťahujú stále prísnejšie emisné regulácie. Musia tak prichádzať s riešeniami, ktoré nielen udržia potrebné výkonové parametre, ale zároveň podstatným spôsobom znížia emisie produkované prevádzkou lodí. Rýchlostný čln Marell M17 je ukážkou toho, ako atraktívne a zároveň účinne sa dajú znížiť emisie stroja s neuveriteľnými výkonmi.

V prístavoch dokáže Marell M17 plávať úplne ticho a bezemisne výlučne na elektrický pohon.

Super rýchly hybrid

Celohliníkový rýchlostný čln Marell M17 je skutočným konštruktérskym klenotom zostrojeným spoločnosťou Marell Boats. Je dlhý 17,4 m, takže rozhodne nejde o drobnú loďku. Jeho aerodynamicky tvarovaný trup je prispôsobený plavbe mimoriadne vysokými rýchlosťami aj na rozbúrenej hladine a je postavený tak, aby dokázal zdolávať morské vlny na patrične veľké vzdialenosti. "V mladosti som trávil veľa času na mori, čo ma naučilo, ako sa má správať dobrá loď. To položilo základ toho, kým som dnes. Milujem plavbu po mori ďaleko od pobrežia," hovorí zakladateľ a majiteľ spoločnosti Marell Boats, Patrik Söderholm.

Fenomenálny je najmä pohon spomínaného člna, ide totiž o hybrid s extrémnymi výkonmi. O pohon sa starajú dva spaľovacie motory Scania V8 (každý s objemom valcov 16 l a výkonom 846 kW/1150 k) a dva elektromotory (každý s výkonom 230 kW313 k). Výkonový potenciál člna je neuveriteľných 2318 kW/3152 k (hoci výkony spaľovacích motorov a elektromotorov sa sčítať nedajú, každý totiž dosahuje max. výkon v iných otáčkach). Loď si na palube zároveň vezie batériový set s celkovou kapacitou až 416 kWh. Pri týchto parametroch ani neprekvapí, že čln je ťažký 25 t. Aj napriek tomu je schopný na hladine dosiahnuť max. rýchlosť tesne presahujúcu 100 km/h. O Marell M17 už prejavila záujem polícia, ale aj organizácie využívajúce rýchlu prepravu VIP osôb, či záchranárske organizácie využívajúce lode aj ako lodné „sanitky“.

zdroj: Scania