Asfalt v tuneli Višňové? Vhodný skôr pre mestské tunely bez kamiónov

Zuzulová odkazuje, že práve Višňové - ako náš v budúcnosti najdlhší cestný tunel s termínom otvorenia v 2025 - nie je priestorom na experimenty. Odporúča preto štátu, aby využil skúsenosti, ktoré nazbieral z iných tunelov, kde umiestnili betónovú vozovku. Napokon, aj v prípade Višňového sa až do nedávna dlhodobo počítalo s betónom, všetko sa zmenilo až v snahe urýchliť jeho otvorenie naplánované o rok.

"Nie všetky navrhované zmeny z ministerstva sú nutné a prospešné. To sa týka aj vozovky. V projekte je navrhnutá cementovo-betónová vozovka, ktorá bola aj súčasťou verejného obstarávania. Bola navrhnutá s ohľadom na jej výhody a riziká bezpečnosti," zdôrazňuje Zuzulová.

Problémom je, že všetko až teraz bolo prichystané na betónovú vozovku a s asfaltom sa nepočítalo. "Keď ju teraz zmeníme na asfaltovú, tak sa vrátime na začiatok už v rozbehnutom vysúťaženom projekte pred dokončením. Preto to nebude rýchlejšie. Tak ako asfaltovú vozovku aj betónovú vieme urobiť za rovnaký čas a aj súbežne betónovať oboma smermi," vysvetľuje odborníčka na dopravné stavby.

Navyše rozhodnutie o druhu vozovky má zohľadniť aj možnosť prepravy nebezpečného nákladu. Práve cez Višňové však má prechádzať veľký objem nákladnej dopravy a Zuzulová vychádza z jej informácii, že nebezpečný náklad z tunela vylúčený zrejme nebude - tak ako sa to niekedy robí napríklad pri mestských tuneloch.

Je asfalt vhodný pre diaľničné tunely?

Aký prístup volia v zahraničí? "V Rakúsku sa stavali asfaltové vozovky v dlhých tuneloch v 80. rokoch, v súčasnosti už nie. Tento materiál je vhodný najmä v krátkych mestských tuneloch, kde nejazdia nákladiaky. Výber druhu vozovky je podmienený dopravným zaťažením, teda či tam bude vylúčená nákladná doprava, potom rýchlosťou v tuneli, dĺžkou tunela," opisuje Zuzulová a pridáva aj ďalší faktor na zváženie: možnosť alternatívnej trasy pri odstavení tunela pri opravách.

Treba povedať, že asfaltová vozovka je na úvod cenovo výhodnejšia o 10 až 15 percent čo sa týka samotnej pokládky, no má aj kratšiu životnosť, plus vyššie prevádzkové náklady súvisiace s výmenou vozovky.

Na finálne rozhodnutie o vozovke v tuneli Višňové, ktorý bude súčasťou diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala, si musíme počkať.

Zdroj: Index.sme.sk / foto: cz.depositphotos.com