Spomeniete si na Citroën XM z prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov? A viete o tom, že mal až 13 samostatných okien? Vo svojej dobe to bol rekord, ale aj francúzsky luxusný liftback musí symbolicky sklapnúť podpätky a predpisovo zasalutovať pri Volkswagene T1 s prezývkou Samba. V prvej verzii predstavenej na počiatku 50. rokov ich mal 23 a naviac ešte obrovské strešné okno zakryté skladacou látkou. Možno sa mýlime, ale máme pocit, že tento počet ešte žiaden iný osobný automobil neprekonal.
V tejto verzii sa potom Samba predávala až do roku 1963, keď malé zadné okienka umiestnené v rohoch (mimochodom, boli vyrobené z plexiskla) museli ustúpiť prepracovanému zadnému oknu a novým zadným dverám batožinového priestoru, ktoré boli v prípade pôvodnej verzie k dispozícii len za príplatok až do roku 1955. Každopádne v modernizovanom aute sa znížil počet okien z 23 na 21 a aj podľa toho poznáte, ktoré model máte pred sebou.
Čo sa týka návrhu skeletu Samby, inžinieri sa s tým veľmi nepárali. Do pôvodnej oplechovanej krabice vyrezávali otvory na sklo po celom obvode karosérie tak dlho, až kým z druhej strany opäť nenarazili na predné okno. Výsledkom bolo akvárium s fantasticky presvetleným interiérom, ktorý je dnes už nenapodobiteľný.
Takmer nerušený výhľad
Tenké stĺpiky oslabujúce konštrukciu by dnes neprešli nárazovými testami, v tej dobe si však svet bezpečnosťou áut hlavu nelámal a vďaka tomu mala posádka ničím nerušený výhľad do všetkých strán. To isté sa dá povedať aj o vodičovi napriek tomu, že mal pred sebou delené predné okno, ešte lepšie však bolo, že aj to sa dalo otvoriť. Obe strany ste mohli vyklopiť hore, teda až potom, čo ste predné stierače zacvakli v spodnej polohe tak, aby neprekážali.
Špecialitou nového mikrobusu bolo tiež viacfarebné lakovanie. Do konca roka 1951 mala tri odtiene, potom už len dva, zriedkavo ste však mohli naraziť aj na Sambu nastriekanú v jednej jedinej farbe. Rôzne sfarbené plochy potom oddeľovali lišty. Presnejšie povedané chrómované lišty (ktosi spočítal, že ich celková dĺžka je viac než 11 metrov), ktoré boli v tej dobe symbolom luxusu. Veď preto dostalo rovnakú povrchovú úpravu aj obrovské logo medzi prednými svetlami.
Vkusný interiér ponúkal miesto ôsmim a o čosi neskôr dokonca až dvanástim pasažierom a cestovať sa im muselo kráľovsky. Okrem hromady čerstvého vzduchu prúdiaceho cez otvorené okná a strechu mali totiž na palube zabudované hodiny a dokonca elektrónkové rádio. Len tá rýchlosť nebola bohvieaká.
O rozpohybovanie tejto nádhery sa staral vzadu za zadnou nápravou uložený vzduchom chladený boxer z Chrobáka. Mal veľmi skromný objem len 1,1 litra a ešte skromnejší výkon 25 koní. V roku 1953 si polepšil, ale len veľmi mierne. Objem štvorvalca sa zvýšil na 1,2 litra a maximálny výkon poskočil na 30 koní. Posledné verzie na tom boli ešte lepšie. Boli poháňané motorom 1,5 l s výkonom 42 koní a s modernejším karburátorom Solex mali 44 koní.
Dnes je T1, predovšetkým vo verzii Samba, vyhľadávaným a mimoriadne vzácnym automobilom, zaujímavé však je, že vo svojej dobe to taký veľmi výnimočný model nebol. Volkswagen stihol vyrobiť 1,83 milióna áut s označením Typ 2 a medzi rokmi 1951 až 1967 vzniklo až 380 000 kusov vozidiel, ktoré dnes poznáme pod menom Samba alebo Microbus Deluxe.
Apropo, luxusný mikrobus nebol práve najlacnejší. Kým obyčajná plechová dodávka stála v roku 1955 „len“ 5925 západonemeckých mariek, za Sambu ste museli zaplatiť celých 8475 DM. Na dnešné peniaze je to celkom prijateľných 21 300 eur, treba však brať do úvahy fakt, že po druhej svetovej vojne bola kúpyschopnosť Nemcov diametrálne iná, než je dnes.
Trochu odlišná situácia bola v USA. Vďaka tomu, že ste za jeden dolár dostali 4,20 DM, stála Samba na výrazne bohatšom americkom trhu ekvivalent dnešnej čiastke 16 500 eur. Naviac Spojené štáty síce boli len pred pár rokmi vo vojne s Nemeckom, ale medzi Američanmi mali produkty s visačkou „Germany Engineering" viac než dobré meno. Niet divu, že T1 bola veľmi populárna a predávala sa ako povestné teplé rožky.
Aj táto povesť (spolu s úžasným dizajnom, samozrejme) je jedným z dôvodov, prečo je dnes Volkswagen T1 Microbus Deluxe tak žiadaným tovarom, a prečo sú zákazníci ochotní zaplatiť za perfektne zrenovované či zachovalé kúsky od 100 do 250 tisíc eur.
zdroj: Volkswagen