Novinky vo flotile slovenských hasičov sú postavené na podvozku Tatra Force s pomerne komplikovaným označením T815–7 M3R51.27ZA 10×10.1, zatiaľ čo samotná nadstavba nesie v papieroch meno CAS 40.
Veľkoobjemová automobilová striekačka má permanentne poháňané prvé štyri nápravy, posledná je pripojiteľná. Nosnosť každej z dvoch predných náprav je 9 ton, tri zadné zvládnu ešte o 1000 kilogramov viac. Všetky výkyvné polonápravy sú odpružené vzduchovými vlnovcovými pružinami, pričom na prvej, tretej a piatej náprave nájdete priečne torzné tyče.
Prvé dve nápravy Tatry sú riadené mechanicky s posilňovačom, posledné dve len do rýchlosti 30 kilometrov za hodinu a kolesá natáča hydraulika, ktorú je možné z kabíny deaktivovať. Aj kvôli zvýšenej priechodnosti terénom sú samozrejmosťou elektro-pneumaticky ovládané uzávierky diferenciálov na každej náprave i medzi nimi.
Základná svetlá výška auta je 360 milimetrov, ale vďaka pneumatickému odpruženiu je možné auto zodvihnúť o ďalších 90 mm alebo ho naopak znížiť o 120 mm (voči nulovej polohe). Bez ďalších zvláštnych úprav zvládne tento model Force brodenie s hĺbkou vody 1200 milimetrov a nechýba ani centrálne dofukovanie pneumatík z miesta vodiča, ktorý má k dispozícii i kontrolné tlakomery.
Zvláštnosťou tohto auta je zvýšená ochrana podvozku proti sálavej horúčave. Návleky a tepelné štíty sú nielen na palivovom potrubí, ale chránia i vzduchotechniku, elektroinštaláciu a ďalšie citlivejšie komponenty.
Euro 3 stačí
Keďže sa na hasičskú techniku vzťahujú výnimky z emisných noriem, mohla byť v Tatre použitá pohonná jednotka plniaca emisnú normu EU3. Ide o motor americkej proveniencie a konkrétne pochádza od spoločnosti Cummins.
Agregát nesie označenie ISX15 600 a je to preplňovaný radový šesťvalec špeciálne určený pre hasičské a iné záchranné zložky. Má objem 14,94 litru a impozantné základné parametre. Maximálny výkon motora je 447 kW, teda 608 koní pri 2000 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment vrcholí hodnotou 2508 newtonmetrov pri 1200 ot./min.
Pohonná jednotka je spojená s automatom Allison 4800 PR s hydrodynamickým meničom a retardérom. Aj keď to tabuľky Tatry vyslovene nespomínajú, prevodovka je sedemstupňová, zvláda voľnobežné otáčky v rozmedzí od 500 do 800 ot./min., plné zaťaženie medzi 1700 až 2300 ot./min. a maximálne jej môžete naložiť 690 koní a 2644 Nm. Obsluha má tradične poruke tiež dvojstupňovú redukčnú prevodovku Tatra 2.30 TRK, s radením po zastavení.
Aj keď je Tatra Force 10x10 CAS 40 skutočne obrím strojom (má dĺžku 11 700 mm, šírku 2550 mm a výšku 3200 mm), v tomto prevedení ponúka len trojmiestnu kabínu. Samozrejmosťou je bezpečnostný rám s doplnkovým osvetlením, nezávislé kúrenie s výkonom 4 kW a každá sedačka je vybavená trojbodovými bezpečnostnými pásmi a hlavovou opierkou.
Súčasťou výbavy vozidla je rádiostanica Motorola DM 4600, terminál Tetrapol TPM 700, zatiaľ čo ručná rádiostanica Motorola DP 4800 a ručné terminály TPH 900 sú umiestnené v dobíjacích stojanoch. Vlastné dobíjacie úchyty majú i svetlá Streamlight Fire Vulcan a Streamlight Survivor a posádke v orientácii pomáha navigačný systém Garmin Montana Europe s mapovými podkladmi Slovenska.
Karoséria účelovej nadstavby je vyrobená z hliníkových profilov a je uchytená priamo k rámu podvozka bez použitia ďalších pomocných konštrukcií. Nádrže na vodu sú vyrobené z veľmi odolnej polyesterovej živice spevnenej sklenými vláknami, pričom ide o tri vzájomne prepojené zásobníky s uzamykateľnými ventilmi a celkovým objemom 20 tisíc litrov. Z rovnakého materiálu je vyrobená tiež 500-litrová nádrž na penidlo.
O čerpanie hasiva sa stará čerpadlo THT PKA 4000–250 s kapacitou 4000 litrov za minútu pri tlaku 10 barov, ktoré je možné prepnúť do vysokotlakového režimu s výkonom 250 litrov za minútu pri 40 baroch. Ovládanie čerpadla zvláda elektro-pneumatika vozidla, ale v prípade poruchy je možné prejsť do manuálneho režimu. Penidlo sa do vody primiešava v rozsahu od 0 do 6 percent s plynulou reguláciou.
Na streche nadstavby sú umiestnené dve lafety s prúdnicami THT s tryskami AWG MZ 1600 s maximálnym prietokom 1790 litrov pri tlaku 8 barov. Dĺžka účinného dosahu vodného prúdu je 60 metrov a samozrejmosťou je možnosť voliť medzi kompaktným alebo roztriešteným kužeľom hasiacej látky. Samotné prúdnice sú otočné o 360 stupňov, odnímateľné a výrobca k nim dodáva i statív, takže môžu slúžiť aj mimo vozidlo.
Vo výbave je tiež navijak so 60-metrovou tvarovo stálou vysokotlakovou hadicou s kombinovanou prúdnicou a prietokom 150 litrov za minútu pri tlaku 40 barov. Aby sme mali výpočet kompletný, nemali by sme zabudnúť na hasiacu asanačnú lištu s tromi tryskami umiestnenú pod predným nárazníkom.
Na osvetlenie bezprostredného okolia Tatry slúžia prídavné LED a v prídavnej výbave nechýbajú ďalšie hadice, armatúry, motorová píla Husqvarna 372 XP či prenosné plávajúce čerpadlo PH-Poseidon s kapacitou 1 311 litrov za minútu.