Príbeh projektu dostupného nákladného auta pre rozvojové krajiny začal už pred jedenástimi rokmi. Hlavnou myšlienkou bolo ponúknuť dostupný, lacno vyrobiteľný a zároveň ľahko opraviteľný dopravný prostriedok schopný prevozu ľudí aj nákladu po neudržiavaných cestách. V tom čase sa spojili charitatívna organizácia Global Vehicle Trust (GVT) a filantrop Torquil Norman, aby spolu vytvorili systém spoľahlivej prepravy tovarov pre africký kontinent. A hoci na papieri vyzerá projekt „auta pre Afriku“ veľmi jednoducho, technici sa s jeho návrhom poriadne natrápili.
Namiesto vrakov z iných častí sveta
Problémom Afriky je skutočnosť, že tu končia prevažne nákladné autá, ktorým už skončila morálna aj technická životnosť v iných častiach sveta. Skrátka, z Afriky sa stalo „úložisko“ vrakov, ktoré si síce miestni ešte vedeli ako tak opraviť, no boli nespoľahlivé a najmä neekologické. Toto nesystémové riešenie sa pokúšajú zmeniť v spoločnosti OX Delivers zaoberajúcej sa vývojom originálneho nákladného auta. O jeho základnú konštrukciu sa postaral uznávaný konštruktér Gordon Murray, pričom v začiatkoch šlo o projekt auta s naftovým motorom. Ako testovaciu destináciu vybrali v OX Delivers africkú Rwandu. Krajina „tisícich kopcov“ má špecifický hornatý povrch, len 20 % komunikácií má asfaltový povrch (aj ten je neudržiavaný) a časté dažde robia miestne cesty doslova nezjazdné. Vytvoriť spoľahlivé nákladné auto pre takýto región bolo výzvou. Ako má Gordon Murray vo zvyku (okrem iného, aj konštruktér McLarenu F1), prvé prototypy mali sedadlo vodiča umiestnené v strede (aby bolo auto schopné jazdiť v krajinách s ľavo, aj pravostranným riadením), ako sa však ukázalo, nebolo to dobré, pričom problémy spôsobovala aj samotná legislatíva. Jednoduchý kokpit preto dostal tradičné usporiadanie. To však nebolo všetko, zmenou prešiel aj pohon auta.
Testovanie na cestách Rwandy ukázalo, že lepší je pohon zadných kolies. Pôvodne sa počítalo s pohonom predných kolies. Vo vývoji je už aj verzia OX 4x4.
Namiesto ropy obnoviteľná energia
Je to zaujímavý paradox, ale rozvojové krajiny Afriky majú väčšiu snahu elektrifikovať svoju dopravu, než mnohé vyspelejšie krajiny. A Rwanda s veľkou závislosťou na dovážanej rope je jednou z nich. Veľa elektrickej energie si navyše už dnes vyrába vo vodných, solárnych, aj veterných elektrárňach. V Anglicku preto vyrobili prototypy s elektrickým pohonom a odoslali ich do Rwandy. „V prístave sme ho museli prerobiť z centrálneho na ľavostranné riadenie,“ hovorí o elektrickom prototype Kristiana Hamilton z 14-členného testovacieho tímu OX Delivers. Ako sa neskôr ukázalo, zmeniť museli aj sedadlo vodiča. „Na rozbitých cestách potrebuje vodič sedadlo, ktoré ho lepšie podrží a zároveň mu dopraje aspoň základný komfort,“ dopĺňa Hamilton.
Pôvodný naftový pohon konštruktéri prepracovali na mechanicky jednoduchší pohon elektromotorom.
V súčasnosti stále prebieha tvrdé testovanie, na základe ktorého zmenili konštrukciu a ako uvádza OX Delivers, sú blízko cieľa. Nákladný elektromobil pre rozvojové krajiny bude lacno vyrobiteľný a opraviteľný z komponentov, ktoré si budú vedieť v Afrike aj svojpomocne vyrobiť. „Podvozok sme upravili tak, aby bol jednoducho opraviteľných v akýchkoľvek podmienkach. Nejde o krásu a primárne ani o pohodlie, najdôležitejšia je funkčnosť a vysoká životnosť,“ končí rozprávanie Kristiana Hamilton o aute, ktoré má ambíciu ekologicky motorizovať Afriku.
zdroj: Develop 3D