Až 900 kilowatt-hodín! Toľko dokáže ponúknuť nový prepracovaný ťahač Volvo FH Semi 40E 900 od značky Futuricum, ktorá patrí pod krídla švajčiarskej spoločnosti Designwerk Technologies AG. (Mimochodom 60 percent akcií tejto firmy nedávno kúpilo samotné Volvo, takže Futuricum je v tejto chvíli už švédske.)
Len pre zaujímavosť pripomíname, že v porovnaní s bežnými osobnými elektromobilmi je uvedená kapacita – minimálne na papieri – vskutku impozantná. Taká Tesla Model S Long Range s najdlhším dojazdom (podľa EPA 652 km) má akumulátory s kapacitou „len“ 100 kWh.
Aj preto by sa mohlo zdať, že tu máme prvý nákladný automobil schopný vyrovnať sa klasickým naftový strojom, keď sa však pozrieme na udávané technické parametre elektrického Volva detailnejšie a povieme vám, akú má skutočnú spotrebu i dojazd, jeho hviezda začne pomerne výrazne blednúť.
Spomínaných 900 kWh je ekvivalent približne 263 litrov nafty. To samozrejme nie je veľa. Najmenšia dodávaná nádrž pre dieselové Volvo FH má síce objem len 150 litrov, lenže objednať si môžete aj 900-litrovú a maximum, ktoré vám výrobca dodá k ťahaču konfigurácie 4x2 sú nádrže s objemom až 1480 litrov.
Skoro 5,5 tony len samotné baterky
Druhým problémom je energetická hustota batérií v pomere k ich hmotnosti a veľkosti. Aby Futuricum dokázalo do Volva natlačiť celkovo štyri akumulátorové balíčky (každý s kapacitou 225 kWh), museli dostať výnimku a predĺžiť ťahač o meter. To by možno ešte nebol taký problém, lenže samotné baterky majú hmotnosť až 5440 kg.
Čo to urobilo s váhou elektrického modelu FH, si asi dokážete predstaviť. Pohotovostná hmotnosť samotného ťahača stúpla na 14,3 tony (!), čo je zhruba o šesť a niečo tony viac v porovnaní so štandardným Volvom FH so spaľovacím motorom.
Prvé skúšobné vozidlo si objednala švajčiarska prepravná spoločnosť Friderici Special, ktorá chce elektrickým ťahačom prevážať stavebné stroje. Druhý ťahač putoval firme Galliker Transport. Tá má v pláne ťahať s batériovým Volvom chladiarenský náves. A dojazd?
Samotné Futuricum hovorí, že ich vozidlo jazdí so spotrebou až 160 kWh na 100 km. To je ekvivalent približne 47 litrov nafty na 100 kilometrov. Niet divu, že výrobca udáva dojazd len 500 kilometrov. Prečo tak málo? V tomto prípade je nutné brať do úvahy aj skutočnú využiteľnú kapacitu článkov. Celkovo síce majú 900 kWh, použiteľných je však „len“ 765 kWh.
Ešte absurdnejšie bude nabíjanie. Na 80 percent kapacity sa Volvo FH Semi 40E 900 síce dá nabiť (pri zanedbaní strát) za zhruba hodinu a trištvrte, lenže potrebujete k tomu nabíjačku s výkonom až 350 kW. Ak budete mať k dispozícii štandardnú nabíjačku s výkonom 22 kW, počítajte s tým, že z 0 na 100 percent budete nabíjať približne 41 hodín.
Z obyčajnej domácej zásuvky istenej 16-ampérovou poistkou by tento ťahač nabíjal len blázon, keby sa k tomu ale niekto odhodlal, musel by čakať na 100 percent kapacity (opäť pri zanedbaní strát) viac ako desať dní.
Aby tých výnimiek nebolo málo, švajčiarsky federálny cestný úrad (FEDRO) povolil obom prevádzkovateľom navýšenie celkovej hmotnosti súprav o dve tony, aby tým aspoň čiastočne kompenzovali váhu batérií. Výsledkom tak budú 42-tonové súpravy s maximálnym dojazdom 500 km. Čo dodať... a to si ani netrúfame odhadnúť, o koľko budú nové elektrické ťahače drahšie v porovnaní s klasickým modelom.