Že sa v Spojených štátoch objavil dopyt po elektrických nákladných automobiloch, nie je s ohľadom na nekompromisnú „zelenú“ politiku Kalifornie zase tak veľmi prekvapivé. Vlani v septembri podpísal tamojší guvernér štátu Gavin Newsom príkaz, ktorým chce už v roku 2035 definitívne zakázať predaj nových osobných i nákladných automobilov so spaľovacími benzínovými i naftovými motormi.

EPA zatiaľ elektrickej energii nefandí

Tomuto rozhodnutiu prekvapivo nefandí kvôli poddimenzovanej kalifornskej elektrickej rozvodnej sieti ani šéf americkej agentúry na ochranu životného prostredia (EPA) Andrew Wheeler, každopádne nový príkaz sa neobjavil zo dňa na deň. Predchádzalo mu množstvo lokálnych zákazov a obmedzení, ktoré nútia prepravcov do aspoň čiastočnej elektrifikácie svojho vozového parku. A práve na tento vývoj zareagoval aj nemecký koncern Daimler vlastniaci americkú značku Freightliner.

Freightliner eCascadia

Na základoch pomerne obľúbeného modelu Cascadia začali vznikať prvé čisto elektrické verzie s označením eCascadia, ktoré technicky nadviazali na Freightliner eM2, nákladný automobil strednej veľkosti. Novinka dostala štandardnú krátku kabínu typu Day Cab s výškou 2,95 metra v trojnápravovej konfigurácii. Výrobca chce zákazníkom dodávať verzie s pohonom jednej alebo oboch zadných náprav a podľa toho bude mať eCascadia výkon buď 365 alebo 532 koní.

Kapacita akumulátorov sa zdá byť relatívne slušná, Freightliner udáva hodnotu 475 kWh. To je ekvivalent približne 140 litrov nafty a podľa oficiálnych technických tabuliek by to malo stačiť na celkom uveriteľný dojazd 250 míľ, teda v prepočte 400 kilometrov. Súprava môže mať celkovú hmotnosť 82 tisíc libier, inak povedané 37,2 tony a ťahať by mal byť schopný nabiť svoje akumulátory na 80 percent svojej kapacity za 90 minút. Niečo takého však od bežnej zásuvky s 10-ampérovou poistkou a 230 V nečakajte. Z nej by sa Freightliner eCascadia nabíjal (pri zanedbaní strát) viac než týždeň. Niečo takého zvládajú len vysoko výkonné nabíjačky s príkonom 250 a viac kW.

Čo nám v oficiálnej správe Freightliner zatiaľ chýba, sú oficiálne ceny za eCascadiu, dá sa však predpokladať, že sa ich dozvieme až vo chvíli, keď na cesty namiesto funkčných testovacích prototypov vyrazia sériové vozidlá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov