Ford na sklonku minulého roka svetu predstavil nástupcu pick-upu Ranger. Následne potvrdil prípravu špičkovej verzie Raptor, ktorej premiéru avizoval na 22. február. Aktuálne je model vyvinutý pod taktovkou divízie Ford Performance teda oficiálne odhalený. Mnohých fanúšikov potešil, ale naladenie jeho motora mohlo niektorých ľudí v Európe sklamať.
Tri litre, šesť valcov a dve turbá
Už vopred bolo známe, že pod kapotou tejto novinky bude pracovať prepĺňaný benzínový šesťvalec. Modrý ovál však mohol teoreticky siahnuť po troch rôznych agregátoch. Nakoniec stavil na trojlitrový biturbo motor, ktorý poháňa aj nedávno odhalený Ford Bronco Raptor. Na európskych však bude podstatne slabší než srdce jeho príbuzného.
Pre emisné normy má pick-up na starom kontinente maximálny výkon 212 kW, čo je v prepočte 288 koní. Špička krútiaceho momentu je na úrovni 491 Nm. Nie sú to zlé čísla, no rovnako označené Bronco má mať k dispozícii silu viac než 400 plnokrvníkov.
Od tejto méty nebude ďaleko ani Ranger Raptor, ale len vo variante pre zákazníkov mimo Európy. Teda napríklad v Austrálii či Južnej Afrike. Tam má vozidlo potentnejšie naladenie, dosahuje parametre 292 kW (397 k) a 583 Nm. Hendikep modelu určeného pre naše končiny je tak viac než 100 konských síl.
Šesťvalec disponuje blokom z grafitového železa, ktorý je až o 75 % pevnejší než klasický odliatok. Okrem toho má systém ALS známy najmä z pretekárskych áut. Ten udržiava po ubratí plynu plniaci tlak v potrubí ďalšie tri sekundy, čím zlepšuje odozvu motora pri opätovnom stlačení plynového pedála.
Zážihový trojliter dostal tiež špecifický výfukový systém s elektronickou klapkou, ktorý má štyri akustické režimy. Normal a Sport asi vysvetľovať netreba, Quiet znamená tichý. Baja je mód s úplne otvoreným potrubím, používať by sa mal len mimo verejných ciest.
Automat a permanentná štvorkolka
Motor štandardne dopĺňa automatická prevodovka. Ponúka desať stupňov, pričom pri každom z nich používa agregát špecifickú mapu prepĺňania. Ranger Raptor dostal na rozdiel od predchodcu permanentný pohon všetkých kolies a je z neho štvorkolka. Ten má preferovať zadnú os, ktorú vie v režime 2H napriek svojmu označeniu poháňať aj samostatne. Systém disponuje elektronickou uzávierkou predného i zadného diferenciálu.
Do balíka patrí dvojstupňová redukčná prevodovka riadená taktiež elektronicky. Samozrejmosťou je viacero jazdných režimov, ktoré menia charakter viacerých komponentov technologického arzenálu. Špeciálnou funkciou je Trail Control. Automobilka to označuje za tempomat do terénu, pri ktorom možno nastaviť najvyššie tempo 32 km/h.
Aby vydržal Raptor rýchlu jazdu mimo spevnených povrchov, jeho konštrukcia je vo viacerých oblastiach zosilnená. Odlišné sú vrchné uchytenia tlmičov či rámy nárazníkov. Komplexne prepracovaný je tiež samotný podvozok, ktorý má obzvlášť dlhú dráhu pruženia. Využíva pevné a ľahké hliníkové ramená.
Ford stavil na adaptívne tlmiče Live Valve renomovanej značky Fox, ktoré majú priemer valcov 2,5 palca (6,35 cm) a v nich olej zmiešaný s teflónom. Táto náplň znižuje vnútorné trenie o zhruba 50 percent. Tlmiče ponúkajú viacero nastavení.
Špecifický dizajn aj interiér
Popri úpravách podvozku Ford posilnil ochranu spodných častí. Špecifické ochranné štíty má motor i pohonný reťazec, kým súčasťou predného nárazníka je veľký plát z 2,3-milimetrovej vysokopevnostnej ocele. Vpredu sa okrem toho zmenila maska chladiča prepájajúca adaptívne LED svetlomety. Má svojskú výplň a veľký nápis Ford.
Ranger Raptor má rozšírené blatníky, v ktorých sa krútia 17-palcové disky kolies s terénnym obutím. Ford upravil aj nástupné prahy pod dverami. Zadok sa takmer nezmenil, vozidlo identifikuje popri modelovom označení akurát duo okrúhlych výfukových koncoviek.
Interiér prešiel očakávanými kozmetickými zásahmi. Obsahuje športové sedadlá so špecifickým čalúnením a kožený volant s vyznačenou stredovou polohou, za ktorým sú horčíkové radiace pádla. Detailné zmeny neobišli ani grafiku digitálneho 12,4-palcového prístrojového panela či multimediálneho systému s uhlopriečkou 12 palcov.
Prví majitelia by do tejto kabíny mali usadnúť už koncom leta. Predaj drsného modelu sa preto asi spustí onedlho, cenu zatiaľ nepoznáme. Do obchodov teda Raptor príde ešte pred civilnejšími odrodami pick-upu. Tie prídu až v priebehu nasledujúceho roka, počas ktorého dostane špičkový Ranger alternatívne srdce. Benzínový šesťvalec má doplniť evolúcia dvojlitrového naftového agregátu poháňajúceho doterajšiu verziu.
Zdroj: Ford