Spomeniete si niekedy na Škodu Felicia Pickup, jej predchodcu odvodeného z Favorita či prvú generáciu Volkswagenu Caddy? Časť z týchto áut stále existuje a väčšina majiteľov na tieto nenáročné a lacné autá nedá dopustiť, takže aj preto neočakávame ako odpoveď kategorické „nie“.
Ak vás zaujíma, prečo ich spomíname v súvislosti s predstavením nového Fordu Maverick, tak z veľmi jednoduchého dôvodu. Práve tento typ úžitkových automobilov (s otvorenou korbou a predovšetkým za rozumnú cenu) sa z Európy nenápadne vytratil a namiesto nich sa tu predávajú už len väčšie, luxusnejšie vybavené a logicky i drahšie pick-upy.
Môžete samozrejme namietať, že nový Maverick má štvordverovú karosériu a vyššiu stavbu, kým spomínané modely boli dvojdverové a odvodené z obyčajných hatchbackov, a v tom budete mať samozrejme pravdu. Bez ohľadu na to však stále ide o pick-up s vynikajúcim pomerom cena/úžitková hodnota.
V USA mini
Novinka má na dĺžku 5,07 metra a výšku 1,74 metra, takže ani zďaleka nejde o malé auto. Len pre predstavu, aktuálna Škoda Octavia má od nárazníka k nárazníku 4,69 metra. Podľa amerických merítok však skutočne ide o kompakt medzi americkými pick-upmi. Maverick je najmenší Ford svojho druhu a v hierarchii sa zaraďuje aj pod model Ranger.
Na severoamerickom trhu má konkurovať Honde Ridgeline a Hyundai Santa Cruz a podobne ako títo rivali, ani Maverick nie je postavený na rámovej konštrukcii. Dostal samonosnú karosérie, vpredu vzpery MacPherson a nezávislé je aj zavesenie zadných kolies.
Paleta motorov je relatívne skromná. Základom je hybrid kombinujúci 2,5-litrový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle (164 k, 210 Nm) s elektromotorom (128 k, 235 Nm) a automatom PowerSplit s plynulou zmenou prevodového pomeru. Benzín-elektrická verzia má systémový výkon 194 koní, výlučne pohon predných kolies a Ford pre tento model uvádza viac ako zaujímavú spotrebu. V meste 5,9 a v priemere 6,4 litra benzínu na 100 kilometrov.
Vrcholný variant má pod prednou kapotou preplňovaný dvojlitrový štvorvalec EcoBoost s maximálnym výkonom 253 koní pri 5500 otáčkach za minútu a najvyšším krútiacim momentom 375 Nm pri 3000 ot./min. S týmto agregátom je pre zmenu spojená výlučne osemstupňová automatická prevodovka a za príplatok si môžete objednať aj pohon 4x4.
Užitočné zaťažene oboch prevedení je 680 kg a na ťažné zariadenie môžete pripojiť brzdený príves s hmotnosťou 907 kg, ak si však k silnejšiemu modelu priplatíte paket 4K Tow, zvládne na guli 4000 libier, teda v prepočte 1814 kg.
Korba Mavericku je dlhá 1371 milimetrov a rovnako ako v prípade staršieho a väčšieho súrodenca F-150, aj nákladový priestor novinky sa snaží svojou praktickou stránkou uľahčiť život majiteľa. Aj preto tu nájdete dve zásuvky na 110 voltov (400 W), aretačné prvky, kompresor na dofukovanie pneumatík, hliníkové koľajnice, otvárač na fľašky, odolnú povrchovú úpravu či profilované bočnice, do ktorých pasujú rôzne priečky.
Interiér poskytuje miesto piatim cestujúcim, nájdete tu dnes klasické štandardné prvky, ako je napríklad dotykový displej, rozhranie Apple CarPlay a Android Auto, wi-fi pripojenie pre desať zariadení, vzdialený prístup k autu cez aplikáciu v mobile, ale tiež obrovské množstvo odkladacích priestorov, vrátane veľkého boxu pod lavicou zadných sedadiel. Viete čo je na tom ale najlepšie? Ford si za základnú verziu tohto auta bude účtovať len 19 950 dolárov, čo je v prepočte na aktuálny kurz len 16 517 eur.
Radi by sme samozrejme napísali, že Maverick dorazí s podobnou cenovkou aj do Európy, Ford sa však podľa všetkého rozhodol svojich zákazníkov na starom kontinente sklamať. Namiesto nového kompaktného pick-upu nám zrejme už v budúcom roku naservíruje väčší a pochopiteľne i drahší model Ranger.
zdroj: Ford